Mønthuset Danmark

Erindringsmønt i guld til OL i London 2012 - støtter dansk idræt

Pressemeddelelse   •   Jun 14, 2011 09:01 CEST

Det britiske møntværk, Royal Mint, har præget de officielle erindringsmønter i rent guld for at gøre opmærksom på og finansiere de olympiske lege i London 2012.

London 2012 guldmønten har en nominel værdi på 5 pund og præges i kun 3000 ekesemplarer.

− Fra hver officiel London-mønt som sælges her i Danmark betales en vis sum til den internationale olympiske komité, IOC, og derfra videre til Danmarks Olympiske Komité. Jo flere mønter som sælges her, desto flere penge går der salget direkte til DIF og dansk idræt, fortæller Lars Neumann fra Mønthuset Danmark.

Royal Mint har udover guldmønter også præget officielle sølvmønter og mønter i mindre ædle metaller.

Nye jubilæumsmønter vil blive udgivet helt frem til legene indledes i juli 2012, fortæller Lars Neumann.

De  i Danmark aktuelle jubilæumsmønter i guld vejer hele 39,94 gram og har en diameter på 38,61 millimeter. Mønten består af 91,7 procent guld.

− Royal Mint har en lang tradition for møntprægning og den kundskab synes tydeligt i disse smukke London mønter, konstaterer Lars Neumann fra Mønthuset Danmark.

Bilder: MyNewsdesk

Yderligere information, venligst kontakt: Lars Neumann, Tlf.: +45 20 30 47 36 ln@monthuset.dk

www.monthuset.dk

Mønthuset Danmark markedsfører, sælger og distribuerer mønter og medaljer i Danmark. Mønthuset Danmark er en del av Samlerhuset Group, som opererer i en række lande, heriblandt Sverige, Finland og Baltikum.