Tradono

Et modeshow med god samvittighed

Pressemeddelelse   •   Aug 06, 2015 14:39 CEST

Copenhagen Fashion Week er endnu en gang skudt i gang og Københavns gader er fyldt med landets største fashionistas og prominente navne indenfor modeindustrien. Luften er fyldt med kreativitet og man ser det ene interview efter det andet, hvor de danske modedesignere bliver hyldet for deres innovative kreationer. Dette lyder måske ganske glamourøst, men der er en bagside af modeindustrien, der ofte ikke får helt samme opmærksomhed. Mens designerne selvfølgelig skal hyldes for deres kreativitet, er det samtidig på bekostning af miljøet.

Mange danskere glemmer ofte det miljømæssige aspekt af masseproduktionen af tøj, måske fordi det foregår på den anden side af jorden. I 2010 stod Kina for 52-54% af jordens samlede tekstilproduktion og der blev samtidig målt, at tekstilproduktionen udledte ca. 300.600 ton COD i Kina.

Til Copenhagen Fashion Week fejrer vi, at vi skal skifte vores garderobe ud ligeså ofte, som man skifter underbukser, hvis man vil være med på moden. Når designerne har sat dagsordenen for hvad, der kommer til at dominere den næste sæsons trends, begynder fast fashion kæder som eksempelvis H&M at masseproducere billigere versioner af trendsene. Mens man ikke kan bebrejde designerne for det overforbrug, som eksisterer, kan man spørge sig selv om, hvor meget folk er villige til at ofre for at kunne være en del af fællesskabet? I 2012 estimerede man, at forbrugere i Storbritannien havde for ca. £30 billioners ubrugt tøj liggende i deres skabe.

Den danske virksomhed, Tradono, vil gerne gøre op med tanken om, at man skal købe nyt tøj for at kunne være med på moden. I september afholder virksomheden et eksklusivt second hand fashion show i Dome of Visions i København. Her har 30 unge designere fået sat opgaven, at hver især at skulle designe et outfit ud af second hand materialer. Modeindustriens prominente navne er inviteret til at bedømme de unge designeres værker, hvor blandt andet Christian Stadil er at finde i dommerpanelet. ”Det har været overraskende let at få modeindustriens prominente navne til at deltage i vores second hand fashion show. Vi har fået mange positive henvendelser omkring initiativet og det handler nok mere om at turde at lave et statement end så mange andre ting” udtaler Martin George Suhr Madsen, Chief Product Officer hos Tradono.

Fakta

• I 2012 estimerede man, at forbrugere i Storbritannien havde ubrugt tøj liggende i deres skabe til en værdi af ca. £30 billioner.
  • Tekstilindustrien i Kina udleder ca. 300.600 ton COD og bidrager dermed 8,2% af den samlede COD forurening i Kina.
  • I 2010 udgjorde Kinas tekstilproduktion ca. 52-54% af verdenens samlede produktion af fibre.
  • Det er første år Tradono holder et Second Hand Fashion Show, men planlægger at gøre det til en årlig tradition.

Tradono er en online salgsportal, der udspringer af Facebooks mange salgssider. Den startede i efteråret 2014. Det var den ene medstifters kæreste, der sad og købte et par ting på Facebook, som gjorde teamet nysgerrige på tendensen – for det var ikke første gang, at hun eller hendes veninder havde købt brugte varer på Facebook. Tradono kan benyttes som hjemmeside, men er primært tiltænkt at skulle bruges som app. App’en findes både til iPhone og Android.