Dansk Metal

EU-dom kan give fyrede store erstatninger

Pressemeddelelse   •   Okt 15, 2010 09:30 CEST

EU-domstolen har givet en dansk ingeniør medhold i, at han har ret til fratrædelsesgodtgørelse. Dermed underkender EU-retten den hidtige praksis. Metal er parat til at rejse sager.

Er man fyldt 60 år, når man bliver fyret, mister man retten til fratrædelsesgodtgørelse, hvis man arbejder som funktionær. Sådan er gældende ret i Danmark. Men en ny dom fra EU-domstolen ændrer fundamentalt på det princip. EU-domstolen har dermed underkendt den danske retspraksis, og det kan få afgørende betydning for mange af Metals medlemmer.

- Fratrædelsesgodtgørelsen til medarbejdere, der har været længe på en arbejdsplads er en helt grundlæggende ret, og vi har aldrig kunnet forstå, at bare fordi man var fyldt 60, så mistede man den ret. Derfor er vi naturligvis godt tilfredse med, at EU-domstolen har sagt fra overfor det, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forbundssekretær i Dansk Metal.

Han mener, at den nye EU-dom vil tvinge Danmark til at ændre på reglerne.

Funktionærloven siger, at ansatte med 12, 15 eller 18 års anciennitet, som er omfattet af enten funktionærloven eller er funktionær-lignende ansat, får en godtgørelse svarende til 1, 2 eller 3 måneders løn efter henholdsvis 12, 15 eller 18 års beskæftigelse hos arbejdsgiveren. Reglen gælder også ansatte på funktionærlignende vilkår, hvis man har aftalt sig til også at være omfattet af den særlige paragraf 2a.

Men hidtil har danske domstole begrænset retten, så den bortfalder, hvis medarbejderen er omfattet af en pesnionsordning, som vil kunne udbtales på det tidspunkt, hvor lønmodtageren opsiges. Og det er den praksis, som EU-domstolen nu har vendt tomlen nedad til.

- Vi har haft en del sager, hvor vores medlemmer har oplevet denne aldersdiskrimination, men det er først nu med EU-dommen i hånden, at vi kan rejse dem. Nu vil vi bruge lidt tid på at studere dommen og indsamle sager fra medlemmer, siger Keld Bækkelund Hansen.

Han opfordrer Metal-medlemmer til at kontakte den lokale afdeling for at høre nærmere, hvis de selv har været udsat for den fejlagtige behandling i de sidste fem år.

Find din afdeling her