Dansk Metal

Færre ledige metallere

Pressemeddelelse   •   Sep 06, 2010 10:08 CEST

Antallet af Metal-medlemmer, der er ledige, er svagt faldende. Det viser nye tal fra Dansk Metals ledighedsstatistik. Det er især de mindre virksomheder, der hyrer, mens der stadig er stor usikkerhed på de store industrivirksomheder.

I januar var 10,6 procent af Metals medlemmer ledige. I august var andelen faldet til 7,7 pct. Det betyder, der i august var 6.450 medlemmer, der stod uden ordinær beskæftigelse, mens det i marts gjaldt for hele 9.288. Det viser en ny opgørelse fra forbundet.

Antal fuldtids-ledigeProcent  Marts 9.28810,6  April 9.045 10,7 Maj 8.188 9,7 Juni 7.490 8,9 Juli 7.480 8,9 August 6.450 7,7

- Bruttoledigheden er faldet gennem det meste af 2010, men i lang tid kunne vi samtidig se, at der var mange, der blev sendt i aktivering, og ikke kommer i ordinær beskæftigelse, forklarer Torben Poulsen, der er hovedkasserer i Metal og leder af Metals A-kasse.

Ifølge Torben Poulsen skyldes fremgangen primært, at Metals afdelinger er gode til at hjælpe medlemmerne videre i job og uddannelse:

- Vores afdelinger har aktivt formidlet mere end 1.100 jobs til medlemmerne i år. Vi kender virksomhederne og derfor kan vi hurtigt og gnidningsfrit hjælpe med at skaffe en ny medarbejder. Det nyder især de mindre virksomheder godt af, forklarer Torben Poulsen.

Det er da også især på grund af bedre tider hos de små håndværksprægede industrivirksomheder, at der er fremgang at spore:

- Det er de mindre virksomheder, der hyrer folk for tiden. Derfor får de nye tal os heller ikke til at lægge krisen død. Der er nemlig stadig nogle sorte skyer, der hænger tungt over Danmark. Lindø-værftet på Fyn er under afvikling og her vil mange miste jobbet i løbet af efteråret. Det samme gælder for Wittenborg i Odense, og der er stor usikkerhed om eksempelvis Vestas engagement i Danmark, forklarer Torben Poulsen.