Justcool.dk

Fantastisk infographic: Danskerne klogere end svenskerne, men dummere end nordmændene

Pressemeddelelse   •   Jul 18, 2012 09:04 CEST

OBS: Infographicen må meget gerne indsættes på andre websites.

Efter flere år med en bundplacering i Norden er flere danskere nu begyndt at bruge cykelhjelm, nu er det kun Nordmændene som er bedre til at huske hjelmen.

Læs mere og se hele infographic'en her

Både i Danmark og resten af Norden er andelen af cykelister med cykelhjelm stagneret de seneste to år, men set hen over en længere årrække er vi blevet langt bedre til at huske cykelhjelmen. Det er specielt den yngre generation, som har taget cykelhjelmen til sig. I aldersgrupperne <11 år og 11-15 år er det henholdsvis 78 % og 39 % der bruger cykelhjelm. Til sammenligning er det kun 28 og 21 procent af cykelister i alderen 26-60 og 60+, som bruger cykelhjelm.

Ser man bort fra alderen og kridter banen op til den legendariske kamp, Københavnerne mod Jyderne, så er det Københavnerne der er flittigst til at bruge hjelmen – dog kun med en lille margin. Om det er fordi de har mere at beskytte, skal vi dog ikke gøre os kloge på.

Hvis der findes et mere sprængfarligt emne end Københavnerne mod Jyderne, så er det kønnenes kamp. Imodsætning til Jyderne generelt, så er pigerne klart de bedste - og klogeste? - når det kommer til brug af cykelhjelmen.

Set hen over en længere årrække er andelen af cykelister med cykelhjelme gået fra 19 % til hele 40 %. Skader på hoved og hals står stadig for en femte del af alle skader på cykelister og skal det tal endnu længere ned, skal vi blive endnu bedre til at bruge cykelhjelmen.

Hvordan mener du at vi kan få flere til at bruge cykelhjelm?
I Sverige er det lovpligtigt for alle cykelister, under 15 år, at bruge cykelhjelm. Er det også vejen frem i Danmark, skal vi fokusere på oplysning frem for tvang, eller har du en helt 3. idé?

Læs mere og se hele infographic'en her

Kontakt: kimk1703@gmail.com

Justcool er en webbaseret virksomhed, med fysisk butik i Søborg og vi har et af Danmarks største online udvalg af cykelhjelme og skoletasker. Vi slog for første gang dørene op  i august 2006 og er siden da vokset og vokset.
Butikken drives til hverdag af Tom Reinmann, som har mange års erfaring med online of offline handel.