JUF.dk ApS

Fast ejendom kilde til store problemer ved skilsmisser

Pressemeddelelse   •   Dec 04, 2013 11:50 CET

Når danskerne skal skilles er det især én ting, der holder dem væk fra en skilsmisse i fred og fordragelighed - nemlig huset.

Det fortæller Halfdan Timm, direktør i den juridiske portal JUF.dk, der formidler kontakten mellem private og advokater:

"De henvendelser vi får omkring skilsmisser er typisk centeret omkring huset. Parterne kan ikke blive enige om deres tidligere fælles hjem."

Problemerne kan være mange forskellige:

"Nogle gange vil den ene sælge, og det vil den anden ikke. Nogle gange vil de begge blive boende, og det kan være kompliceret, hvis der er børn indblandet. Vi ser også, at de har fælleseje, og at den ene har brugt penge fra fx en arv til at bygge på huset, hvilket så pludseligt tilhører den anden" .

Problemer kan ofte undgås

De fleste af problemerne relateret til fast ejendom og skilsmisse er ellers mulige at undgå, hvis blot parterne tager stilling til dem, før krigen er begyndt.

"En ægtepagt kan løse meget, men det er svært at tale om, hvad der skal ske i forbindelse med brud, når man stadig er sammen og glade for hinanden" fortæller Halfdan Timm.

Langt de fleste danske ægtefæller lever i såkaldt formuefællesskab. Det betyder, at alt, de havde ved indgåelsen af ægteskabet og alt de tjener fremadrettet indgår i en fælles formue. Denne skal deles op i to lige store dele, når forholdet slutter enten ved død eller skilsmisse.

"De fleste har formuefællesskab, men det er de færreste, hvis situation er den bedste med samme. Men det er nemmere ikke at gøre noget, end aktivt at snakke om særeje og hvad der skal ske ved en skilsmisse, og det lider de danske parforhold under senere" uddyber Halfdan Timm.

Samme som ved testamente

Problemerne gør sig ikke alene gældende for så vidt angår ægtepagter - kun omkring 10 % af danskerne har skrevet et testamente, på trods af, at langt de fleste ønsker selv at bestemme over arven.

"Igen er der altid et eller andet, der er er i vejen. Aftensmaden er brændt på og bilen er i stykker, og så får man bare ikke lavet ens testamente i tide, på trods af, at arvelovens fordeling af ens formue sjældent er det samme, som man ønsker" forklarer Halfdan Timm.

JUF.dk ApS formidler kontakten mellem advokater og private. Det er fx muligt at få 3 tilbud på oprettelsen af en ægtepagt og derved være sikker på at finde den helt rigtige advokat til opgaven.