Dansk Erhverv

Fedtadfgiften sparker atter inflationen til vejrs

Pressemeddelelse   •   Nov 10, 2011 13:53 CET

Forbrugerpriserne var i oktober 2,8 procent højere end samme måned sidste år. Bemærkelsesværdigt ved inflationen i oktober er, at den indeholder effekterne af den nye ”fedtafgift”, som blev implementeret pr. 1. oktober 2011.

Inflationen er igen voksende efter et par måneder, hvor den har været aftagende, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

”Som frygtet ser vi med det samme effekterne af den nye fedtafgift. De underliggende prisstigninger på fødevarer trækker i forvejen den generelle inflation op, og derfor gør den nye fedtaftgift blot ondt værre,” siger økonom i Dansk Erhverv, Mira Lie Nielsen.

”Udover at fedtafgiften udgør en kæmpe administrativ byrde for virksomhederne, så falder den også på et meget ubelejligt tidspunkt i konjunkturcyklen. Privatforbruget er i forvejen spændt meget hårdt for, og yderligere prisstigninger på fødevarer medfører blot en mindre indløbskurv. Det rammer både forbrugerne, forhandlerne og producenterne og dermed dansk økonomi som helhed,” siger Mira Lie Nielsen.

Nye prisstigninger rundt om hjørnet
Med regeringens nye finanslovsudspil kan forbrugerne formentlig se frem til yderligere prisstigninger allerede fra årsskiftet. Denne gang er det de meget grænsefølsomme varer, såsom sodavand, cigaretter, øl, vin, chokolade og slik som står for skud.

”De internationale konjunkturer vil lide under gældskrisen de næste par år, hvilket vil trække ned i den danske eksport. Det vil derfor primært være indenlandsk efterspørgsel og dermed de danske forbrugere, som skal holde økonomien oven vande i nogle svære år. At pålægge de hårdt trængte forbrugere yderligere prisstigninger i form af nye afgiftsstigninger vil derfor være meget uklogt” slutter Mira Lie Nielsen