Frie Skolers Lærerforening

​Finanslov 2017: Frie grundskoler kommer op på 2010-niveauet

Pressemeddelelse   •   Nov 19, 2016 15:02 CET

Finanslovsaftalen hæver tilskuddet til de frie grundskoler med to procentpoint, og det er rigtig godt nyt, siger formanden for Frie Skolers Lærerforenings (FSL), Uffe Rostrup:

»Dermed er tilskudsprocenten tilbage på 2010-niveau, og det giver os endnu bedre muligheder for at udvikle gode frie skoler«, siger Uffe Rostrup.

I fremtiden får de frie grundskoler 75 procent af den gennemsnitlige elevudgift i folkeskolen. I kroner og ører betyder aftalen, at de frie grundskolers tilføres 134 mio. kr. ekstra i 2017, og de mange millioner bør også være godt nyt for sektorens lønsystem og lærernes løn, mener Uffe Rostrup.

Siden 1999 er folkeskolelærernes løn vokset mere end lønnen på de frie skoler. I dag tjener lærerne på de frie grundskoler i gennemsnit 12.000 kr. mindre om året end folkeskolekollegerne. Med finanslovsindsprøjtningen får de frie skoler gode muligheder for at løfte lærerne op på folkeskolelærernes lønniveau, siger Uffe Rostrup.

»Det er penge, som skolerne ikke har budgetteret med, og derfor vil vi arbejde for, at de også går til at udvikle lønnen«.

Men alt i finansloven er langt fra lyserødt, mener Uffe Rostrup. Han peger på, at finansloven skærer massivt på uddannelsesområdet:

»Vi havde ønsket, at politikerne havde fjernet omprioriteringsbidraget på alle uddannelsesinstitutioner. Det er nødvendigt at investere i uddannelse ikke spare. Så selvom jeg er utroligt glad for resultatet på det frie grundskoleområde, så er der fortsat både sorte skyer over efterskolerne og de øvrige uddannelsesinstitutioner på det statslige område«.

Du finder pressefotos mv. på www.fsl.dk/presse

Ønsker du flere oplysninger, er du meget velkommen til at kontakte

formand Uffe Rostrup, uro@fsl.dk, +45 5155 6061
kommunikationschef Mikkel Hvid, mhv@fsl.dk, +45 2268 0099

Frie Skolers Lærerforening blev en realitet 14. marts 2006 efter en fusion mellem Efterskolernes Lærerforening og Frie Grundskolers Lærerforening

Frie Skolers Lærerforening (FSL) er en fagforening for lærere og børnehaveklasseledere på frie grundskoler og efterskoler.

Foreningen varetager de fagpolitiske, uddannelsesmæssige og pædagogiske interesser for ansatte på de cirka 500 frie grundskoler og 250 efterskoler.

Foreningen organiserer ca. 9.000 medlemmer. FSL's formand er Uffe Rostrup, næstformand er Monica Lendal Jørgensen.