Dansk Metal

Finanslov koster arbejdspladser på værkstederne

Pressemeddelelse   •   Nov 10, 2010 12:39 CET

Finansloven vil koste mekaniker-job. Så klar er konklusionen fra mekanikernes fagforening, Dansk Metal, der kræver forslaget taget af bordet inden det kommer i Folketinget.

Gårsdagens finanslovsaftale ændrer på grænsen for, hvornår man kan få repareret sin bil efter en ulykke. I dag er grænsen 75 pct., men den sættes pludselig ned til 65 pct. Den ny grænse betyder, at hvis reparationen koster mere end 65 pct. af bilens værdi, så skal der på ny betales registreringsafgift.

Ifølge Dansk Metal vil det betyde, at mange gode biler ikke vil blive repareret, og dermed vil det koste arbejdspladser for mekanikerne. En faggruppe, der ellers er blevet ramt hårdt under krisen og hvor ledigheden stadig er høj.

- Vi er slet ikke i tvivl om, at den her nye regel kommer til at koste i hundredvis af job på de danske autoværksteder. Samtidig er der intet belæg for at ændre på grænsen. Det kunne vi også have fortalt regeringen, hvis de havde kontaktet os før de lavede ændringen, siger Claus Jensen, der er næstformand for Dansk Metal og formand for forbundets autoudvalg.

Regeringen letter i finanslovsaftalen momsen på virksomhedernes hotelovernatninger. Et forslag som koster 110 mio. kroner. De penge mener regeringen så at kunne hente ind på en lavere reparationsgrænse. Det undrer Claus Jensen:

- Man giver med den ene hånd 110 mio. kroner til hotelbranchen, og snupper dem med den anden hånd fra autobranchen. Hvorfor i alverden skal man give støtte til én branche på bekostning af en anden? Mener regeringen, at job i hotelbranchen er bedre end mekanikerjob på værkstederne, spørger Claus Jensen.

Han undrer sig samtidig over regeringens regnestykke, som kommer frem til, at den nye grænse vil indbringe statskassen 120 mio. kroner.

- Det er et skrivebordsregnestykke, som slet ikke tager højde for, at der vil blive endnu flere ledige mekanikere, som kommer til at koste både på dagpenge- og aktiveringskontoen, siger Claus Jensen, der opfordrer regeringen til at tage forslaget af bordet, inden loven bliver fremsat i Folketinget.

- Vi håber naturligvis, at regeringen indser, at deres forslag er forkert, og derfor trækker det. Derfor vil vi også kontakte alle forligspartierne hurtigst muligt, siger Claus Jensen.