Designmuseum Danmark

FINN JUHL INSTITUTE ER EN REALITET

Pressemeddelelse   •   Nov 09, 2011 12:06 CET

FINN JUHL INSTITUTE ER EN REALITET

I januar 2012 ville den verdenskendte danske møbelarkitekt Finn Juhl (d.1989) være fyldt 100 år. I den anledning har en kreds af design-fagfolk og entusiaster stiftet foreningen Finn Juhl Institute (FJI), der skal udbrede kendskabet til Finn Juhl og hans arbejder inden for arkitektur, indretning og møbeldesign.

I Danmark er Finn Juhl mest kendt for sine banebrydende møbler, bl.a. Poeten-sofaen fra 1941 og Høvdingestolen fra 1949. Internationalt gjorde han sig også berømt via sine indretningsprojekter, bl.a. Formynderskabsrådssalen i FN-bygningen i New York i 1951.

”Finn Juhl Institute vil dels støtte forskning om Finn Juhls virke og indflydelse på eftertiden, og dels indsamle og formidle viden om hans tanker og arbejde i øvrigt,” fortæller direktør på Danmarks Designmuseum, Anne-Louise Sommer, der er formand for bestyrelsen i FJI. ”Vi vil formidle vores viden og resultater på mange måder, blandt andet gennem seminarer, prisoverrækkelser, udgivelser, udstillinger, hjemmeside og et nyhedsbrev,” tilføjer hun.

Finn Juhl Institute er netop nu i gang med at forberede en række aktiviteter i anledning af 100 års-dagen, og interesserede kan følge med i aktivitetskalenderen på webadressen www.finnjuhl.org som går i luften i slutningen af december i år.

Alle, der interesserer sig for Finn Juhl og hans arbejde, kan søge om medlemskab i FJI, idet bestyrelsen forbeholder sig ret til at godkende nye medlemmer. Ud over at deltage i instituttets aktiviteter får man som medlem bl.a. mulighed for at købe udvalgte Finn Juhl-produkter og Finn Juhl-litteratur til favorable priser. Medlemskab kan oprettes on-line på www.finnjuhl.org og koster kr. 250,- om året.

Bestyrelsen består af repræsentanter for blandt andet Designmuseum Danmark, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering – Arkitektskolen, Wilhelm Hansen Fonden og Copenhagen Business School:

• Anne-Louise Sommer
  • Birgit Lyngbye-Pedersen
  • Anne Berthelsen
  • Niels Bjørnskov
  • Nicolai de Gier
  • Finn Junge
  • Henrik Gabriel

Yderligere information:

Anne-Louise Sommer, als@designmuseum.dk

Henrik Gabriel, info@FinnJuhl.org

Designmuseum Danmark (tidligere Det danske Kunstindustrimuseum) er et af Nordens centrale udstillingssteder for dansk og international, industriel design, kunstindustri og kunsthåndværk. Museets samlinger, bibliotek og arkiver udgør det centrale videnscenter for den designhistoriske forskning i Danmark. Museet indsamler og dokumenterer den samtidige udvikling inden for industriel design, møbelkunst og kunsthåndværk. Dertil kommer indsamling af forbilledlige arbejder fra ældre områder og perioder, som står i nært forhold til samtidens produktion. Designmuseum Danmark forsker i kunst- og designhistorie med afsæt i museets samlinger og formidler resultaterne i udstillinger, publikationer og undervisning m.m.