Finnair

Finnair først til Chongqing

Pressemeddelelse   •   Mar 08, 2012 11:37 CET

Finnair er klar med premiereflyet, der bliver den første direkte vesteuropæiske forbindelse fra Europa til den kinesiske megaby Chongqing. Det bliver Finnairs fjerde destination i Kina, når premiereflyet letter den 9. maj fra Helsinki Lufthavn. Nordens førende interkontinentale flyselskab bliver det første vesteuropæiske flyselskab, som flyver til det der kaldes verdens største kommune med i alt 32 millioner indbyggere. Heraf bor 8 millioner i selve bymidten. Byen kan minde om Manhattan i New York (se billedet) på den måde, de to enorme floder Yangtze og Jialing løber sammen.

Chongqing er centrum i en region, der byder på masser af muligheder for turister. Til de store attraktioner hører krydstogter på Yangtzefloden, buddhistiske templer i Dazu, porcelænsbyen Ciqikou, varme kilder, spændende mad og fremragende lavprisshopping. Klimaet er subtropisk, og den årlige gennemsnitstemperatur ligger på omkring 18 grader. Den nemmeste måde at komme omkring i Chongqing er med de naturgasdrevne taxier, monorail og metro.

Forretningsmetropolen Chongqing er en af verdens hurtigst voksende økonomier, og det har de multinationale virksomheder opdaget for længe siden. Ifølge tidsskriftet Forbes er 200 af verdens 500 største virksomheder på plads i Chongqing - heriblandt Apple, Dell og Hewlett Packard. I 2012 stiger eksporten til 100 mia. dollars. BNP forventes at stige med 20 procent årligt frem til 2015. Chongqing er i en vis forstand det kinesiske svar på ”The Motor City” i Detroit. 8 millioner motorcykler og en million biler ruller hvert år af samlebåndene hos producenterne Changan Automotive Corp og Lifan Hongda Enterprise. Chongqing er desuden Kinas aluminiumscentrum med Asiens største producent South West Aluminium i spidsen.

Chongqings ultramoderne lufthavn bliver i øjeblikket udbygget i et rasende tempo, så den kan klare 25 millioner rejsende i 2015. Finnair flyver til Beijing, Shanghai, Hongkong og Chongqing (9. maj) med fleksible forbindelser fra København via Helsinki.

Finnair til Chongqing fra den 9. maj!DestinationFlyAfgangAnkomstFlyvetidHelsinki - ChongqingAY05517:3007:00 +18:30Chongqing -HelsinkiAY05609:4514:059:20

Mindre køer ved check-in i Helsinki

Nu bliver køerne mindre ved check-in i Helsinki Lufthavn. Finnair har nemlig sat væsentligt flere indcheckningsautomater op i afgangshallen. Samtidig ændres serviceskrankerne på turistklasse for at kunne tage imod indchecket bagage. Den kloge rejsende checker ind via sms, Finnairs hjemmeside eller automaterne i lufthavnen.
Jeg vil vide mere om nye tjenester for mere fleksible rejser>>