Finnair

Finnair på plus fra Danmark til Asien

Pressemeddelelse   •   Aug 21, 2012 12:10 CEST

Flere og flere danskere vælger Finnair til Asien, og juli måned var ingen undtagelse. Finnairs asiatiske markeder - Kina, Japan, Indien og Sydøstasien – viser alle en fortsat tilvækst fra Danmark. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg kommenterer udviklingen på det danske marked:
”I feriemåneden juli er Tokyo, Osaka og Delhi gået allerbedst. På trods af et yderst beskedent antal forretningsrejsende kunne vi notere en tilvækst. Bag dette faktum ligger primært flere turistrejser og vellykkede priskampagner. Punktligheden lå på meget flotte 90,8 procent.

I juli i år fløj i alt 150.000 passagerer med Finnair til og fra Asien. En vækst på tre procent. I år til dato i alt 891.000 passagerer. En vækst på 8,2 procent. Kenneth Gillberg håber på ny rekord.
”Holder den flotte tendens, kan vi uden tvivl passere drømmegrænsen på halvanden million passagerer til Asien ved årsskiftet,” siger han.
Finnair er i dag Nordens største interkontinentale flyselskab med et bredt udbud af destinationer til Asien med 77 afgange pr. uge. Billede: Lotustemplet i Delhi.

Finnair og airberlin forstærker samarbejde
København kommer nu endnu mere på landkortet, når Finnair udvider samarbejdet med airberlin i Skandinavien. Fremover kan Finnairs kunder nemlig booke billetter fra København direkte til Berlin og Düsseldorf. Og udvidelsen af codeshare-samarbejdet stopper ikke der. Fremover gælder samarbejdet på flyvninger til Berlin også fra Oslo, Stockholm og Göteborg.
Siden 2010 har Finnair og airberlin samarbejdet på flyvninger mellem Finland og Tyskland, samt afgange videre til Østrig og Italien. Nu bliver det med danske øjne forstærket med ruterne København-Berlin og København-Düsseldorf. Det nye samarbejde går i luften fra den 28. oktober og kan bookes nu.
”Det giver os et endnu mere konkurrencedygtigt produkt i de nordiske lande. Det vil også påvirke vores asiatiske satsning meget positivt. Vores mål er at fordoble trafikken til Asien frem til 2020,” siger Finnairs skandinaviske chef, Kenneth Gillberg.
Finnair får også mulighed for at sælge billetter på airberlins daglige flyvninger fra Düsseldorf og Berlin til Abu Dhabi. Omvendt bliver airberlins kunder for første gang tilbudt finsk indensrigsflyvning, når airberlin fremover kan sælge billetter til Finnairs fly fra Helsinki til Turku, Tampere og Oulu, og fra Helsinki til Tallinn i Estland.

75.000 flere til Asien via Helsinki Lufthavn

Fra januar til juli i år har 919.000 passagerer valgt Helsinki Lufthavn som deres gateway til Asien. Det er 75.000 flere end samme periode i 2011. Det viser Finavias seneste officielle statistik. Helsinki forstærker dermed sin stilling som Nordeuropas i særklasse største gateway til Asien. Japan, Kina og Thailand topper statistikken målt på antal passagerer. Den største stigning i trafikken var til Singapore på over 238 procent. Ruten åbnede den 30. maj 2011. Ifølge Finavias statistik fra juni 2011 frem til juli 2012 har destinationen haft over 90.000 passagerer.

Finnair smartest til Sydøstasien og Oceanien
Hongkong er den absolut bedste og mest smidige gateway i Sydøstasien ogOceanien. Forklaringen staves Oneworld og dennes allierede. Finairs partnere iHongkong er primært Cathay Pacific og dennes datterselskabDragonair. Dragonair flyver dagligt til 20 indenrigs destinationer i Kina fra Hongkong med smidige forbindelser, som passer til Finnairs indkommende morgenfly.
Cathay Pacific dækker Oceanien og øvrige dele af Sydøstasien f.eks. 25 gange om ugen til Sydney i Australien, og 11 gange til Auckland i New Zealand. Siden den 26. april 2007 har Finnair fløjet nonstop dagligt til Hongkong fra Helsinki og med perfekte forbindelser fra København. Billede: Auckland

Endnu højere niveau på mad og vin hos Finnair
Finnair har indledt et femårigt samarbejde med LSG Sky Chefs. Formålet er at udvikle maden om bord og løfte kvaliteten til nye højder, samtidigt med at Finnair kan sænke omkostningerne med ca. 90 millioner kroner. Finnairs skandinaviske chef Kenneth Gillberg ser frem til det nye samarbejde.

”Vi er meget tilfredse med dette partnerskab. Det betyder, at vi kan tilbyde et endnu højere gastronomisk niveau på vores catering om bord: Både hvad angår mad og vin. Aftalen er også et led i vores fortsatte arbejde med omstrukturering af Finnairs cateringvirksomhed.