Finnair

Finnair tæt på at slå drømmegrænsen til Asien

Pressemeddelelse   •   Okt 12, 2012 12:05 CEST

Finnair viste ægte finsk sisu i september måned i år. Antallet af passagerer øgedes med 10,3 procent til Asien, og antallet af solgte sæder om bord landede på 79 procent, et plus på 2,1 procent i forhold til samme måned året før. I alt har 1.187.000 passagerer fløjet med Finnair til Det Fjerne Østen i årets første ni måneder. Et plus på 8,3 procent i forhold til året før. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg udtaler, at tallene er meget stærke:
– Efter at have fløjet 132.000 passagerer pr. måned til Asien hidtil i år, tør jeg godt påstå, at vi vil slå drømmegrænsen på  1,5 millioner Asienpassagerer i 2012. I september steg Finnairs indtægter pr. passager takket være en stærkt øget efterspørgsel på selskabets fire asiatiske markeder: Kina, Japan, Indien og Sydøstasien. Singapore, Kina og Japan var de markeder, der voksede mest i måneden.
Kenneth Gillberg er også godt tilfreds med, at Finnairs punktlighed opretholdes:
– I september var den igen i topklasse med 93 ud af 100 fly på tidsplanen.
Billede: Great Hall i Chongqing i Kina.

Finnair og Qatar Airways i oneworld
Qatar Airways vælger flyalliancen oneworld fra januar 2014 samtidig med, at den nye lufthavn i Doha åbner. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg byder Qatar Airways velkommen til oneworld:
– Qatar Airways medlemskab indebærer, at Finnairs kunder får endnu bedre forbindelser til vigtige forretningscentre i Afrika og Mellemøsten. Medlemmer af Finnair Plus får ligeledes flere muligheder for at optjene bonuspoint til flere destinationer. Adgangen til lounger i verdensklasse øges også.

Qatar Airways er et af seks femstjernede flyselskaber ifølge Skytrax' seneste rangering. Qatar Airways' indtræden indebærer, at alliancen vil kunne tilbyde 856 destinationer i 159 lande, med 2.600 fly som flyver 9.300 flyvninger pr. dag med en million passagerer om bord.

98.000 flere til Asien via Helsinki Lufthavn
I perioden januar til september i år har 1.223.315 passagerer valgt Helsinki som deres gateway til Asien. Det er 98.000 flere end samme periode i 2011. Det viser Finavias seneste officielle statistik for september. Finnairs hjemmebase holder dermed stillingen som Nordeuropas i særklasse største og hurtigste gateway til det asiatiske marked. Ifølge Finavia, som driver lufthavnen, øgedes trafikken til Singapore, Kina og Japan i nævnte rækkefølge mest i september 2012 i forhold til samme periode året før. Efter ni måneder ligger Singapore på +130 procent, Kina på +12 procent og Japan med +8 procent.

Nu sparer Finnair 800 tons brændstof om året!
Finnair har bestilt nye ultralette containere til fragt og bagage til samtlige Airbus A330 og Airbus A340. De nye bokse er 25 kilo lettere end de nuværende. Det indebærer en umiddelbar årlig besparelse på 800 tons flybrændstof og 2,5 millioner tons udledning af kuldioxid. De nye containere er fremstillet af samme materiale og efter samme proces som skudsikre veste og døre til cockpit i fly.

Gå ikke glip af Finnairs kampagnepriser
Netop nu har Finnair kampagnepriser til bl.a. andet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei og Sapporo med afrejse fra København.