Finnair

Finnair tester hovedtelefoner mod jetlag

Pressemeddelelse   •   Mar 15, 2012 11:15 CET

Finnair går til kamp mod jetlag og tester som det første flyselskab i verden helt nyudviklede hovedtelefoner med lys i. Det sker i samarbejde med det finske firma Valkee som har skabt de nye hovedtelefoner, der sender lys ind i til hjernen via ørerne, så passagererne bliver mindre påvirket af jetlag og ændringerne i døgnrytmen på de lange flyrejser.

De nye hovedtelefoner vil være om bord på Finnairs ruteflyvning mellem Helsinki og Shanghai fra slutningen af marts til slutningen af april, hvor passagerne på businessclass bliver tilbudt at prøve dem. Fra maj måned bliver det muligt at købe de nye hovedtelefoner.
”Finnair er et innovativt flyselskab, og vi forsøger hele tiden at finde nye løsninger, der kan forbedre passagerernes velbefindende på rejsen,” siger Finnairs vicepræsident for Global Brand & Marketing Communications, Jarkko Konttinen.

De passagerer som ønsker at tage del i testen får udleveret et spørgeskema, og kabinepersonalet vil komme med nærmere instruktioner. På turen til Shanghai skal hovedtelefonerne bruges omkring en time før landing, når det er tidlig morgen i Shanghai.

Valkees headset simulerer dagslys ved at sende lys ind i ørekanalerne for dermed at mindske eller helt fjerne symptomerne på jetlag som forårsages af ændringer i døgnrytme og mangel på dagslys. Det hele bygger på Valkees videnskabelige undersøgelser, som har påvist at det ikke kun er øjnene, men også hjernen som bliver påvirket af lys.Og man har opnået interessante videnskabelige resultater ved at bruge hovedtelefonerne mod vinterdepression.

Yderlige oplysninger:
Jarkko Konttinen, Vice President, Global Brand & Marketing Communications, Finnair Email jarkko.konttinen@finnair.com Mobile +358 40 502 5096