NCC

Fleksible lejemål sikrer investorers afkast

Pressemeddelelse   •   Jun 12, 2013 09:01 CEST

Skalerbare erhvervslejemål betyder, at ejendomsinvestorer beholder deres lejere i længere tid. Dermed undgår de risikoen for at have tomme lokaler stående uden indtægt. Det viser erfaringer fra NCC Property Development, der de seneste syv år har bygget 14 kontorhuse, såkaldte Company Houses, hvor 50 virksomheder i dag bor til leje.

Virksomheder i vækst løber hurtigt tør for ledige kvadratmeter til deres medarbejdere. Samtidig kan virksomheder, som skærer ned, hurtigt sidde i alt for store lokaler. Ofte bliver enden på begge problemstillinger, at virksomhederne opsiger lejemålet og flytter i andre lokaler på en ny adresse. Men sådan behøver det ikke at være. For fleksible flerbrugerhuse, de såkaldte Company Houses, gør det muligt at tilpasse lokalerne, så de matcher virksomhedens behov. Enten kan dele af en bygning opsiges eller udlejes, eller også kan de virksomheder, der bor i et Company Houses bytte lokaler internt. Nemt for virksomhederne, men også en bedre forretning for udlejerne, der holder på sine lejere.

Forbedret likviditet

"Investorerne undgår tomgang i deres lejemål, og det sikrer den løbende pengestrøm i investeringen og dermed en bedre business case. De fleksible lejemål betyder, at lejeren bliver på adressen, hvis han kan få lokaler, som passer et aktuelt behov," forklarer Allan Schouv Jakobsen, udlejningsdirektør i NCC Property Development.

NCC Property Development har de seneste syv år opført 14 flerbrugerhuse flere steder i landet. I de såkaldte Company Houses deler virksomheder kantine, fitnessrum, mødelokaler, parkeringsfaciliteter mv. I den tid er det sket mindst fem gange, at de omkring 50 virksomheder, der i dag bor til leje, er flyttet internt.

Et af de seneste eksempler er i Company Park Kolding, hvor to lejere ønskede at ændre størrelsen på deres lejemål. I november 2012 indgik begge lejere nye lejekontrakter, da virksomhederne fik tilpasset deres lokaler. Denne ene lejer gik fra 1.500 kvadratmeter til 825 kvadratmeter ledigt areal, mens den anden lejer gik fra 750 kvadratmeter til 1.500 kvadratmeter. Uden denne interne flyttemulighed havde udlejer haft et tomt lejemål på 1.500 kvadratmeter. Nu er det kun 750 kvadratmeter.

Aktiv investor

Investor og ejer af bygningerne i Kolding, Holmsberg Ejendomme, spillede selv en aktiv rolle i det puslespil.

"Det er vigtigt for os at have tilfredse lejere. Og her kan vi gøre tre lejere glade på én gang. Potentielt risikerede 3.000 kvadratmeter at stå tomme. Nu er det kun 600 kvadratmeter, fordi vi kunne flytte rundt på lejerne i to Company Houses og genforhandle kontrakterne. Fleksibiliteten i lejemålene betyder mere og mere. Kan vi som udlejere imødekomme det, er det også muligt at have længere opsigelsesfrister i

kontrakterne, og så sparer vi udgifterne til ejendomsmæglerne," forklarer Michael Nikolajsen, direktør i Holmsberg Ejendomme.

Tendens i fleksibilitet

Hos NCC Property Development ser man helt klart, at markedet i stigende grad efterspørger fleksibilitet, og derfor planlægger NCC allerede at opføre flere Company Houses.

"Virksomhederne arbejder i dag med meget kortere tidshorisonter og har vanskeligere ved at spå om fremtiden. Derfor er fleksibilitet blevet et nøgleord, der også kommer til udtryk i valget af ejendom, hvor vi ser en langt større efterspørgsel efter lokaler med mulighed for udvidelse eller indskrænkning med relativ kort varsel," fortæller Allan Schouv Jakobsen fra NCC og peger på beliggenhed som en anden afgørende faktor.

Fototekster:

Foto 1: Company House-konceptet er interessant for mange typer lejere, fordi lejemålene er fleksible i størrelsen. Det gør ejendommene til en sikker investering. Foto: Asbjørn Haslov

Foto 2: NCC Property Development optimerer hele tiden sine Company Houses, så produktet er tilpasset markedets krav. Her er det Company House III i Kolding. Foto: Asbjørn Haslov

Fakta:

Her har NCC Property Development opført flerbrugerhuse, såkaldte Company Houses:

Kolding: 3

Aarhus: 6

København: 5

NCC planlægger desuden at opføre flere Company Houses i blandt andet Aarhus, København og Roskilde. Se mere på www.ncc.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst

Camilla Zeest Rydahl, kommunikations- og marketingchef, NCC Property Development, telefon 24 88 74 40, e-mail
cry@ncc.dk

Allan Schouv Jakobsen, udlejningsdirektør, NCC Property Development, telefon 60 23 79 21, e-mail aja@ncc.dk

Michael Nikolajsen, direktør, Holmsberg Ejendomme, telefon 40 21 27 59, e-mail
michael@holmsberg.dk

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2012 havde NCC i Danmark en omsætning på ca. 5,7 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte. NCC Property Development udvikler og sælger kommercielle ejendomme på udvalgte vækstmarkeder i Norden, Baltikum og St. Petersborg.