TUI Denmark

​Flere børn lærer at svømme i ferien

Pressemeddelelse   •   Aug 19, 2015 12:06 CEST

Sommerferien er slut for de danske børnefamilier, og i år vender tusindvis af børn hjem til Danmark med helt nye evner. De har nemlig lært at svømme på ferien. Nye tal fra Star Tour viser, at et stadigt stigende antal danskere melder deres børn til svømmeundervisning på ferien. I løbet af de seneste 2 år er antallet steget med i alt 12 %. Adspurgt svarer 37 % af Star Tours rejsende, at ét eller flere af deres børn har lært at svømme på ferien. Det svarer til i alt 26.000 danske børn.

- Det er naturligt, at mange forældre benytter ferien til at lære børnene at svømme, når skolen nedprioriterer svømmeundervisningen. Vi har uddannet personale, der i løbet af en uge kan nå rigtig langt med børn helt ned til 4 år. Men selvfølgelig er der også mange forældre, der selv lærer børnene de første svømmetag, siger Gorm Pedersen, der er country manager for Star Tour i Danmark.

Rejsebureauet vælger som et resultat af den stigende efterspørgsel at åbne en række nye svømmeklubber på flere Family Life-hoteller til næste år. Derved vil antallet af feriesvømmende børn med al sandsynlighed fortsætte med at stige fremover.

Hos Dansk Svømmeunion mener man, at skolen er et vigtigt sted at lære at svømme, og man så helst at flere børn lærte at svømme som et resultat af undervisningen i skolen. Men her er svømmeundervisningen mange steder underprioriteret, og noget tyder på, at den starter for sent. Derfor anser Dansk Svømmeunion svømmeklubber samt ferier som et godt alternativ for mange børn at lære at svømme. Hvis forældrene vel at mærke har midlerne til eksempelvis at tage af på ferie.

- En ferie er et oplagt sted at gøre børn mere fortrolige med vand, fordi man kan træne sammen med børnene i en kort og intensiv periode, hvilket ofte giver gode resultater, siger Tobias Marling, der er projektleder i Dansk Svømmeunion.

Dansk Svømmeunion og TrygFonden offentliggjorde i marts måned en national undersøgelse af blandt andet danskernes svømmefærdigheder i forbindelse med det treårige projekt ”Alle skal lære at svømme”, der har et særligt fokus på skolen. Ifølge undersøgelsen lærer 24 % af børn i alderen 7-14 år at svømme på en ferie kun overgået af svømmeklubber, der tegner sig for 40 %.

Kun 14 % af børnene angiver, at de har lært at svømme i skolen, og mere end hver fjerde modtager ifølge undersøgelsen ikke svømmeundervisning i skolen. Efter offentliggørelsen af undersøgelsen udtalte daværende undervisningsminister Christine Antorini til Politiken:

- Jeg vil opfordre kommunerne og skolerne til at finde de løsninger, der sikrer, at eleverne modtager en undervisning, der lever op til kravene i Fælles Mål. Ministeriet vil tage kontakt til KL for at sikre, at kommunerne lever op til deres ansvar.

Kilder

• ”Alle skal lære at svømme”, Dansk Svømmeunion 2015, allesvoemmer.dk
  • Undersøgelse på Startour.dk blandt 1.200 respondenter samt Star Tours egne salgstal for svømmeundervisning

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.