CA A-kasse

Flere studerende kan få gratis a-kasse

Pressemeddelelse   •   Mar 05, 2012 21:25 CET

Lovændring den 5. marts giver mange tusind flere studerende mulighed for gratis a-kasse og en måneds ekstra dagpenge. Allerede fra lovens første dag får CA a-kasse 12 % flere studiemedlemmer og a-kasserne kan forvente et nyt boom i antallet af studiemedlemmer, mener CA’s direktør Christian Sørbye Friis.

På få år har over 64.000 studerende med job meldt sig i gratis a-kasse.  Det har de gjort, fordi de efter et års studiemedlemskab kan undgå karenstid og få dagpenge fra første ledige dag, hvor de ellers normalt skulle vente en måned, før de kunne få dagpenge. Men kun studerende med job har indtil kunnet blive optaget som studiemedlemmer.

Men i dag træder en ny lov i kraft, der betyder, at studerende kan blive medlem af en a-kasse uden at have studiejob.  Det giver mange tusind flere studerende adgang til studiemedlemskabet, og en ekstra måneds dagpenge på 13.697 kr. hvis de bliver ledige efter uddannelsen.

Mange studerende har allerede opdaget det nye fif, og vælter ind i a-kasserne.

CA a-kasse, der er a-kasse for højtuddannede i erhvervslivet, har allerede på lovens første dag fået en stigning i studiemedlemstallet på 12 procent, fordi mange studerende uden job har opdaget den nye lov og søgt om optagelse på de nye lempeligere betingelser. CA har i forvejen 4.600 studiemedlemmer , men får næsten 600 flere studiemedlemmer på en dag.

Men potentialet er meget større, fortæller Christian Sørbye Friis, der er direktør for CA a-kasse.

”Hver femte studerende har ikke noget job ved siden af studierne, enten fordi de ikke har tid for studierne, eller fordi de ikke kan finde et job. De har indtil nu ikke kunnet blive studiemedlemmer, men nu får de samme muligheder som studerende med job for at få dagpenge i den første måned efter uddannelsen”, siger Christian Sørbye Friis.

Kontante fordele for studiemedlemmer

Fordelen ved studiemedlemskabet er helt konkret og til at føle på for mange studerende.

”Det er trange tider, hvor hver anden dimittend er ledig i den første måned efter uddannelsen. Og så har det stor betydning for privatøkonomien, om du er studiemedlem eller ej. Har du været studiemedlem i et år, får du 13.697 kr. i dagpenge i den første måned. Har du ikke været studiemedlem, får du ikke en krone, og må vente en måned mere før du kan få dagpenge”, siger Christian Sørbye Friis.

Studiemedlemmer får bedre tilknytning til arbejdsmarkedet

Pengene spiller en væsentlig rolle for motivationen for at blive medlem af a-kassen som studerende. Men der er andre fordele ved studiemedlemskabet.

”Mange studerende kommer for sent i gang med jobsøgningen, og er ikke helt skarpe på, hvordan de skal søge job, når de er færdige med uddannelsen. Med studiemedlemskabet har vi fat i dem mindst et år inden uddannelsen stopper, og kan hjælpe dem med at blive klædt på til jobsøgning og karriere”, siger Christian Sørbye Friis.

CA a-kasse tilbyder alle studiemedlemmer karriererådgivning og kurser om jobsøgning og karriereudvikling, og fra 1. marts kan alle studerende melde sig til målrettet karrieretræning hos CA a-kasse.

Studerende uden job strømmer til a-kasse

I januar 2011 var der 37.598 studiemedlemmer i a-kasserne. I december var tallet steget til i alt 64.126 studiemedlemmer i a-kasserne, svarende til en stigning på 70 % alene i 2011. CA er a-kasse for højtuddannede i erhvervslivet, og med 4.600 studiemedlemmer ud af 41.000 medlemmer har CA også været den a-kasse, hvor andelen af studerende har været suverænt størst. I snit udgør de studerende 2,9 % af medlemmerne. Inden lovændringen udgjorde de studerende 11 % af medlemmerne i CA a-kasse, hvilket nu stiger til 12,5 %.

1 ud af 5 studerende uden studiejob

45 % af de studerende har et studierelevant job, 34 % har et job, der ikke er studierelevant. 21 % arbejder ikke ved siden af studierne. 58 % af de, der ikke har et job, vil heller ikke have det, fordi de ønsker at fokusere 100 % på jobbet. Det viser en ny undersøgelse som CA a-kasse har lavet i februar 2012 blandt 2.045 studerende på universiteter, handelshøjskoler og erhvervsakademier.

Målrettet karrieretræning i CA.

Fra 1. marts lancerer CA a-kasse Career Toolbox TM, som er et målrettet karrierelæringsforløb for studerende, der vil stå bedre i deres jobsøgning og fremtidige karriere. Hver måned modtager de studerende via mail et træningsmodul med gode råd og øvelser til jobsøgningen.

Direktør Christian Sørbye Friis, mail: csf@ca.dk. mobil 2137 5480.

Kommunikationskonsulent Ole Strand, mail ols@ca.dk. Mobil 4037 9045.

Om CA A-kasse

CA a-kasse er en landsdækkende a-kasse for 41.600 medlemmer inden for business, ledelse og økonomi. Medlemskab er baseret på uddannelser fra handelshøjskoler, erhvervsakademier og universiteter i ind- og udland samt anden uddannelse, hvis dit job kan sidestilles med økonomers (fx inden for marketing, salg, ledelse, IT, kommunikation og regnskab).