Flügger A/S

Flügger sælger AdeKema til WashTec

Pressemeddelelse   •   Okt 05, 2010 10:20 CEST

Flügger Group indgår et samarbejde med den tyske virksomhed WashTec, som er førende leverandør inden for bilvask i Danmark og på verdensplan. Formålet er at sikre den fremtidige vækst i Flügger koncernens forretningsenhed AdeKema, som fremstiller og sælger produkter til bilvask.

AdeKema, som er en svensk baseret forretningsenhed i Flügger Group, producerer og sælger produkter til bilvask, og fra 1. januar 2011 bliver AdeKemas produktudviklings- og salgsenhed overtaget af WashTec. Dette bliver startskuddet til et tæt samarbejde.

”Både Flügger og WashTec får gavn af dette nordiske samarbejde. Flügger bringer kemisk knowhow til samarbejdet, og WashTec bidrager med årelang ekspertise og erfaring inden for bilvaskindustrien, ” forklarer administrerende direktør i Flügger, Søren P. Olesen.

Houman Khorram, CFO i WashTec AG, forklarer: “På grund af dets særlige klima kræver det nordiske bilvaskmarked specialfremstillet udstyr og vaskeprodukter. Indtil i dag har WashTec alene været i stand til at servicere en begrænset del af det nordiske bilvaskmarked ved at videresælge produkter fremstillet af en tredjepart. Købet af AdeKema er et vigtigt strategisk skridt for at vinde en større del af det vigtige nordiske marked. For nu bliver vi i stand til at tilbyde en samlet ’alt-i-et’-løsning med udstyr og vaskeprodukter også i Norden.”

AdeKemas produktudviklings- og salgsenhed bliver overtaget af WashTec, mens produktion og distribution forbliver som en del af Flügger Group. Produktion og distribution nyder nemlig godt af stordriftsfordele i Flügger regi, mens produktudvikling og salg ventes at opnå gavnlige synergieffekter ved at overgå til WashTec, som køber forretningsenheden af Flügger for 20 millioner svenske kroner. AdeKemas årlige omsætning ligger på 35 millioner svenske kroner.

Aftalen er blevet underskrevet i dag. Allerede i morgen indleder Flügger og WashTec deres gensidige aktiviteter for at sikre, at aftalen implementeres.

”WashTec tilbyder komplette bilvaskløsninger, og et samarbejde med sådan en stærk partner er den bedste måde at vækste AdeKema på i fremtiden,” udtaler Søren P. Olesen. Både Flügger og WashTec vurderer, at markedsaktører, som tilbyder samlede løsninger til bilvask, vil opleve en større vækst. Bilvask vil nemlig i højere grad blive solgt som en ’alt-i-et-løsning’ per bilvask inklusiv maskiner og vaskeprodukter. Derfor ventes AdeKemas produkter at nå ud til et bredere publikum som en konsekvens af samarbejdet med WashTec. Desuden kan WashTec se frem til at få en erfaren partner med produktions- og distributionskapacitet i Norden samt en omfattende kemisk knowhow. Aftalen mellem Flügger og WashTec sikrer de to virksomheders samarbejde gennem de næste 5 år. ”Ved at beholde produktion og distribution og lade salg og produktudvikling overgå til WashTec, får vi et bedre fokus på vores kerneforretning,” forklarer Søren P. Olesen.

Flügger vurderer, at den økonomiske effekt af at sælge AdeKema vil være minimal i indeværende forretningsår. (Flügger er i Q2.) I årsregnskabet for 2009/10 offentliggjorde Flügger en forventning om en vækst i omsætningen på 8 % og en bundlinje på 100 millioner danske kroner i forretningsåret 2010/11. Den forventning forbliver uændret trods salget af AdeKema.

Søren P. Olesen understreger, at de medarbejdere, som påvirkes af salget af AdeKema, tilbydes ansættelse svarende til deres nuværende job i et nyt datterselskab, som WashTec netop har åbnet i Sverige. Disse medarbejdere fortsætter med at arbejde i Sverige.

Yderligere information:
Søren P. Olesen, administrerende direktør i Flügger Group +4540647557