FOA

FOA: KL-forslag smadrer velfærden

Pressemeddelelse   •   Nov 01, 2011 16:19 CET

Det er en dybt usympatisk tankegang, der ligger bag KLs forslag om at afskaffe gratis hjemmehjælp til ældre, der ikke kan klare sig selv. Det mener FOAs formand.

KLs formand kræver et opgør med den gratis kommunale hjemmehjælp og vil indføre brugerbetaling for ældre, der har råd til selv at betale. Men den tankegang falder ikke i god jord hos FOAs formand, Dennis Kristensen, der minder om, at hele vores ældrepolitik bygger på, at ældre menneskers behov for hjælp bliver vurderet af fagligt kyndigt personale.

”Rengøring er jo ikke bare rengøring. Når social- og sundhedshjælperen kommer for at gøre rent hos en borger, så foretager sosu-hjælperen jo også en faglig vurdering af borgerens generelle tilstand for at se, om personen har brug for anden hjælp,” siger Dennis Kristensen og fortsætter:

”KLs forslag er starten på et stort skred i det, der er hele fundamentet i den danske velfærd. Ældre bliver jo ikke visiteret til at få hjælp til rengøring blot fordi de er ældre, men fordi de ikke kan klare opgaven selv.”

Ifølge KL skal ældre, der har pensionsopsparing og dermed indtægter ud over folkepensionen og ATP i fremtiden pålægges brugerbetaling for rengøring. Det betyder, at også folk der hele livet har sparet op til pensionen af en lav indkomst – som fx FOAs medlemmer – selv skal betale for rengøring, hvis de ikke kan klare sig selv.

”Det synes jeg ærlig talt er et usympatisk menneskesyn” siger Dennis Kristensen.

Danmark skulle ifølge en forsker fra SFI være et af de eneste lande, der ikke har brugerbetaling på rengøring til ældre. Men det argument køber Dennis Kristensen ikke.

”Når man siger, at hjemmehjælpen i Danmark er gratis, så passer det jo ikke. Vi har alle sammen betalt til det igennem vores skat. Nogle ældre får brug for hjælp i flere år end andre ligesom nogle unge får betalt en længere uddannelse end andre. Men at indføre ekstra brugerbetaling på helt basal velfærd er et kæmpe tilbageskridt for det velfærdssamfund, vi ellers har været så stolte af,” slutter Dennis Kristensen.