Youth For Understanding Danmark

FØRSTE DANSKER LØBER TVÆRS OVER USA - 5000 KM TIL FODS FOR EN GOD SAG

Pressemeddelelse   •   Maj 03, 2016 11:23 CEST

I december 2015 besluttede Henrik Svendsen sig for at sige sin stilling som direktør hos Dansk Ventil Center op, for at udleve en teenage-drøm om at løbe tværs over USA. Henrik har i snit løbet 42-56 kilometer om dagen for non-profit foreningen Youth For Understanding Danmark (YFU Danmark), og mangler nu under 800 kilometer for at nå sit mål ved H.C. Andersen Statuen i Central Park, New York. Når målet er nået d. 9. maj, vil Henrik have været den første dansker til at løbe på tværs af USA.

Det er over 100 dage siden (110 for at være præcis), at Henrik forlod Santa Monica Pier i Los Angeles. 105 af dem har han brugt på at løbe. Og løbe. Og løbe. “"At løbe 5.000 kilometer alene kræver at man tror oprigtig på sin ide. Et langdistance løb som dette tager tid og der er ingen nemme løsninger eller for den sags skyld "arbejds-iver" der hurtigt kan få en i mål. Det handler om fysisk og psysisk holdbarhed og nok så vigtigt, at nyde turen undervejs" Fortæller Henrik med et stort smil.

Ændringer i Dansk Ventil Center, hvor Henrik var direktør, gav ham mulighed for at udleve teenagedrømmen om at løbe på tværs af USA - inspireret af Tom McNabs bog ”Den Store Chance” (skrevet med inspiration fra det Trans-amerikanske Løb, der fandt sted i 1928). Forklaring bag hvorfor Henrik sagde sit job op er simpel: ”Det var bare tid til noget nyt. Dansk Ventil Center og jeg skiltes på en god måde. En løbetur på tværs af USA virkede som en fornuftig ting at gøre. Og så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne forsøge at gøre det for en god sag.”

Før turen til USA, da alt stadigt var på idéstadiet, tog Henrik fat i den amerikanske ambassade, for at drøfte ideen og løbet. ”Det blev til en god snak med ambassadens folk, hvor flere mulige foreninger og sager blev drøftet som kandidater til en indsamling. Det var imidlertid YFU Danmark som jeg blev mest inspireret af. Så da jeg var færdig hos ambassaden, ringede jeg YFU op, og spurgte dem, om de var interesserede i at være med i projektet.” Fortæller Henrik om planlægningen. ”De sagde ja på stedet, og har siden været en enorm støtte undervejs i arbejdet med at få fat i lokalbefolkningen.” Henrik har gjort meget ud af at møde menneskerne fra de lokalsamfund, han har løbet igennem. ”Det er en hel unik oplevelse at udforske og opleve det her land til fods. Man kommer til at møde så mange interessante mennesker og høre deres fascinerende livshistorier.”

Både private og virksomheder kan donere penge via

Online indsamling: https://online.yfuusa.org/donate/runhenrik.php

Mobile Pay: 40 68 15 88 - Mærk overførslen ”RUN HENRIK” + dit navn

Bankoverførsel: 3574 11 80 29 07 - Mærk overførslen med dit (virksomheds)navn

De indsamlede penge går ubeskåret til YFU Danmarks Rejsehjælpsfond, som økonomisk trængte familier kan søge, for at få deres børn på en oplevelse for livet, som udvekslingsstudent til USA med YFU. Et år på udveksling for en ung dansker, kan være med til at modne dem, øge deres uddannelsesparathed og give dem ny indsigt og vigtige mentale redskaber i en globaliseret verden. (Kilde: https://www.eee-yfu.org/research/intermundo-compendium-reveals-the-impact-of-exchanges/#_ftnref1)

Der er indtil videre indsamlet omkring 25.000 kr. ind.

YFU Danmark er en foreningsbaseret udvekslingsorganisation, der på non-profit og idealistisk grundlag siden 1960 har udvekslet unge til og fra Danmark. Det formål som organisationen og vores 1200 medlemmer brænder for, er at fremme mellemfolkelig forståelse, fredelig sameksistens og respekt for forskellighed. YFU er uafhængig af politiske og religiøse interesser.