Det Kriminalpræventive Råd

Forebyg juleklassikeren: Indbrud

Pressemeddelelse   •   Dec 17, 2015 06:00 CET

Indbrud er, ligesom Disneys Juleshow og overspisning, desværre blevet en fast juleklassiker. Derfor er det en god idé at forebygge indbrud i julen ved at alliere sig med naboen og benytte nogle klassiske fif.

Mange boliger står tomme i juledagene. Samtidig gør vintermørket det let at arbejde uset. Det ved indbrudstyvene, og de benytter sig af det. Således fik 1.892 husstande indbrud i juledagene i 2014. Sammenlignet med året forinden var det dog et fald på næsten 30 procent.

Kurven er knækket
Generelt oplevede Danmark et fald i antallet af indbrud i 2014. 36.852 danske hjem fik besøg af indbrudstyve - det laveste antal siden 2007. De tre første kvartaler af 2015 har også budt på et flot fald på 14,8 procent sammenlignet med de tre første kvartaler for 2014. Det er en rigtig positiv udvikling, men da Danmark har ligget højt på listen over indbrudsplagede lande i Europa, var det tiltrængt.

Tendensen for indbrud toppede i 2009, hvor der blev registreret 48.670 indbrud i private hjem. Fra 2009 til 2014 er antallet af anmeldte indbrud faldet med 24,3 procent

Så hvad gør vi anderledes nu?
”Faldet i antallet af indbrud de seneste par år skyldes flere ting. Vi har nu over 139.791 brugere, der landet over nabohjælper aktivt. Generelt er vi blevet mere opmærksomme på, hvordan vi ved hjælp af meget simple tiltag kan forebygge indbrud”, fortæller Lone Harlev, projektleder for Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd (DKR) og TrygFonden.

Faktisk kræver det ikke det store at gøre det svært for indbrudstyvene. I en undersøgelse blandt indbrudstyve, som Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden udførte sidste år, var de fem primære faktorer, der kunne få indbrudstyvene til at gå udenom et hus eller et kvarter, alle relateret til mennesker; en nabo, der kigger nysgerrigt, måske spørger ind til deres ærinde eller oplevelsen af liv i boligen eller kvarteret.

Nabohjælp og gode fif
Derfor er Nabohjælp et vigtigt våben i kampen mod indbrudstyvene: Giv naboerne besked, hvis man skal være væk hjemmefra og vær opmærksom på, hvem der færdes i ens kvarter.

”Opmærksomme naboer er vigtigt. Så få aftalt Nabohjælp, inden I drager på juleferie. Men fordi vi er så mange, som skal afsted i julen, er der i nogle tilfælde tale om hele kvarterer, der er alene hjemme. Derfor skal vi også huske at gøre det svært for tyvene at vurdere, om boligerne er tomme eller ej. Rod i køkkenet, brug tænd/sluk ure til lys, radio, og TV’et og træk et par gardiner for hist og her. De er helt klassiske, men meget brugbare fif”, fortæller Christoffer Elbrønd, Projektleder i TrygFonden.

Gør det svært for tyven:

• Tilmeld dig og brug Nabohjælp.dk eller Nabohjælp-app’en til at koordinere nabohjælpen.
  • Gør din bolig synlig: Undgå høje hække, træer og stakit.
  • Skab god belysning omkring boligen – så har tyven sværere ved at komme uset ind i boligen.
  • Værdifulde genstande bør ikke kunne ses udefra. Mange tyve spotter værdigenstande gennem vinduer.
  • Lås dørene inde i huset, når I tager væk i længere tid. Så bliver det besværligt for tyven at komme rundt i hans søgen efter værdigenstande.
  • Brug tænd/sluk-ure til lys og radio, så det ser ud som om, der er nogen hjemme.
  • Gardiner, der er trukket for, gør det sværere at vurdere, om der er nogen hjemme, og om der er særlige værdigenstande i boligen. Træk et par gardiner for, evt. i soveværelset, men ”indhyl” ikke hele hjemmet i gardiner.
  • Vær opsøgende og nysgerrig, når du færdes i dit boligområde og møder fremmede mennesker.
  • Hvis du gemmer dine værdigenstande, så prøv at finde på nye gemmesteder i rum, som tyvene ikke er lige så interesseret i (køkkener, badeværelser, bryggers osv).
  • Aftal med naboen, at de camouflerer din ferietomme bolig: Skubber posten ind ad brevsprækken, fylder skraldespanden eller parkerer deres bil i jeres indkørsel.
  • Rod gerne med legetøj i haven og opvask på køkkenbordet. Så ser det ud som om, der er nogen hjemme.
  • Lås dit skur eller ryd op så der ikke ligger redskaber i haven. Nogle indbrudstyve medbringer ikke værktøj, men finder det på gerningsstedet.

Læs mere om Nabohjælp på www.nabohjælp.dk, eller hvordan du sikrer din bolig på www.dkr.dk.

For yderligere information og interviews:

Camilla Rich, kommunikationsmedarbejder i Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, tlf. 9133 8088, cri@dkr.dk.

Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Nabohjælp handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres boligområder, øges opdagelsesmulighederne og derved risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende, men giver også borgerne en følelse af kontrol over eget liv i og med, at de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet. Derudover handler Nabohjælp fra DKR og TrygFonden om, at vi via Nabohjælp kan skabe en større social sammenhængskraft i vores boligområder og dermed øge trivsel og den oplevede tryghed.

TrygFonden og DKR
TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd har indgået et ambitiøst samarbejde. Målet er at nedbringe kriminaliteten og øge trygheden i Danmark ved bl.a. at engagere borgerne og ved at skabe ny viden om kriminalitet og forebyggelse, som styrker de professionelle i deres arbejde.