Dansk El-Forbund

Forskning skal effektivisere arbejdsmiljøindsatsen

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2011 17:45 CET

Nyt center skal måle virkningen af de initiativer, der bruges for at få virksomhederne til at skabe bedre arbejdsmiljø

Fra tid til anden iværksætter politikere, myndigheder og arbejdsmarkedets parter forskellige initiativer, der skal få virksomhederne til at skabe forbedringer af arbejdsmiljøet. Men der er kun begrænset viden om, hvordan virksomhederne reagerer på og omsætter de forskellige reguleringer og indsatser til konkret arbejdsmiljøarbejde i det daglige.

Derfor er der nu oprettet et nyt center, der skal opbygge viden på området. Denne viden skal bruges til at gøre arbejdsmiljøindsatsen mere effektiv.

Centret hedder CAVI – Center for forskning i arbejdsmiljøindsatser og virkemidler. Foreløbig har det fået 7 mio. kroner i støtte til tre forskningsprojekter, der startede den 1. november. Her skal forskerne undersøge effekterne af henholdsvis etableringen af en arbejdsmiljøorganisation, af certificeret arbejdsmiljøledelse med særligt fokus på psykosocialt arbejdsmiljø i kommuner og af økonomiske incitamenter i form af støtte fra Forebyggelsesfonden til små virksomheder, der samarbejder i netværk.

Centret er ikke et fysisk center, men et samarbejde mellem flere forskningsinstitutioner på området.

Læs mere her.