FOA

Forsvaret med på udliciterings-bølge

Pressemeddelelse   •   Nov 08, 2011 18:00 CET

Rengøring og kantinedrift på sjællandske og bornholmske kaserner skal ikke længere varetages af offentligt ansatte. Dermed risikerer forsvaret at slække på kvaliteten af mad og rengøring for de danske soldater. Det mener FOA, der henviser til, at påståede gevinster ved udlicitering er ren gætværk.

På trods af at ny forskning dokumenterer, at besparelserne ved udlicitering er væsentlig mindre, end de procenter der bliver stillet til udsigt ved udbudsrunderne, så har forsvaret besluttet at udlicitere rengøringen og kantinedriften på de sjællandske og bornholmske kaserner.

I FOA ærgrer man sig over beslutningen. Sektorformand, Gina Liisborg, mener, at forsvaret med beslutningen risikerer at give køb på kvaliteten.

”Det, vi har set fra tidligere udliciteringer, er, at arbejdstempoet skrues op, kvaliteten af ydelsen forringes og arbejdsmiljøet går i bund”, siger Gina Liisborg og fortsætter:

”Samtidig har både AKF og det svenske forskningsinstitut, der har 20 års erfaring, dokumenteret, at der ikke er belæg for at påstå, at udlicitering fører til bedre eller billigere ydelser. Så jeg synes, det er en skam, at forsvaret spiller hassard med kvaliteten - og vel at mærke med udsigt til minimale besparelser.”

Gina Liisborg undrer sig over, at en socialdemokratisk ledede regering vil accepterer forringelser af arbejdsmiljøet.

”Et er at en borgerlig regering, med en ideologisk tilgang til privatisering, vendte det blinde øje til forskningen. Noget andet er at en socialdemokratisk regering, i følgeskab af SF, ignorerer den efterhånden massive forskning, der viser, at udlicitering i den grad forringer de ansattes arbejdsmiljø”, siger Gina Liisborg og tilføjer:

”Jeg mindes, at Helle Thorning i flere omgange har proklameret, at hun stod i spidsen for det ægte arbejderparti i Danmark. Jeg synes, det er på tide, at der kommer handling bag de ord.”

Og Gina Liisborg vil gerne invitere regeringsmedlemmerne inden for i serviceassistenternes verden.

”De serviceassistenter, der er blevet udliciteret, knokler sig i dag halvt ihjel for at kunne overholde en arbejdstakt, der ofte betyder, at de skal gøre rent med 7,5 i timen. Men det er jo bare et abstrakt tal, som politikerne har svært ved at forholde sig. Derfor vil jeg gerne invitere regeringen inden for i serviceassistenternes verden, så de på egen krop kan mærke, hvor meget det slider.”