DR Kommunikation

Frøken Mærkværdig og Karrieren indtager DR2

Pressemeddelelse   •   Feb 22, 2011 07:52 CET

Frøken Mærkværdig og Karrieren er et satirisk portræt af en kvinde de fleste kender, og som allerede har dannet kult i Sverige. Fremtiden tegner lys for den lille frøken. Hun er en ung, fremadstræbende storbykvinde med en omsorgsfuld kæreste og er netop optaget på sin kreative drømmeuddannelse. Hvorfor er det så, at mørkemonstret trænger sig ind på hende?

Figuren Frøken Mærkværdig stammer fra den grafiske novelle af samme navn og handler om en ung kvindes kamp for selvværd og personlig integritet, om præstationsangst og karriereræs. Enkelt animeret i sort-hvid udfolder frøkenens anstrengelser sig for vores øjne med hyppige besøg fra mørkemonsteret, selvrealiserende rejser til ødemarken og med klippekort til psykoterapeuten.

Hun spænder rustningen på om morgenen, og går ud for at erobre anerkendelse og succes – og slæber sig tilbage indhyllet i en grumset nullermand af præstationsangst og selvhad. Seerne kan følge Frøken Mærkværdig gennem hendes mislykkede forsøg på at etablere sig i et kreativt kontorfællesskab, hendes krampagtige ”networking” på byens barer, skriveblokering og de frugtesløse psykologbesøg. Indtil hun omsider kigger indad og der anes håb forude.

Instruktøren

Instruktøren er den svenske illustrator og kunstner Joanna Rubin Dranger og forud for filmen ligger en lang række af grafiske noveller for voksne.

Stemmer og musik:

Stemmer: Sidse Babett Knudsen, Johannes Møllehave, Anne Marie Helger.

Musik: ABBA og Eva Dahlgren.

Dansk Co-producent: Bullitt Film v. Vibeke Vogel.

Teknik: 2d-animation
Spilletid: 29,5 minutter
Produktionsår: 2010
Distribution Folkets Bio / dox-on-wheels.dk
Produktion: Lisbet Gabrielsson Film AB / A Man & Ink / Bullitt Film. DK.

Filmpriser

“Frøken Mærkværdig og Karrieren” vandt for kort tid siden prisen for bedste nordiske kortfilm på ”Nordic Panorama”, samt den anerkendte ”Fipresci” kritikerpris på Europas store animationsfilmsfestival i Annecy!

Se trailer og læs mere om Joanna Rubin Dranger her:

www.joannarubindranger.com

www.froekenmaerkvaerdigogkarrieren.dk

TV Biograf & DVD premiere på en gang!

25. februar - 2.marts: Posthusteatret hver dag kl. 17.00

25. februar DVD på gaden. bl.a. DFI boghandel, udvalgte butikker og Politiken Plus.

28. februar. Visning og foredrag v. Thomas Milsted, Politikens Hus 19.30

Filmen er lavet med støtte fra Det Danske Filminstitut.