Simpel Sundhed

Fyen Rundt og Tour de France trækker danskerne ud på cykel

Pressemeddelelse   •   Maj 24, 2014 15:33 CEST

Hvert år ruller Tour de France over skærmen og guidet af Dennis Ritter og Jørgen Leth sidder tusindvis af danskere klistret til skærmen. Men det bliver ikke ved skærmkiggeriet.

For mange danskere er Tour de France nemlig også lig med at købe en cykel eller tage den gamle ud af skabet og selv deltage i festlighederne. Således er det både som følge af løbet og som følge af det gode vejr især i sommeren, at vi ser danskerne trampe rundt udenfor på deres racercykler.

Af den grund planlægges flere af Danmarks store motionløb også lige omkring touren. Et eksempel herpå er Fyen Rundt, der i 2014-udgaven er lagt den 15. juni. Her kan op til 500 fynboer, jyder og sjællændere tage turen rundt, alle 333 kilometer, hvis de tilmelder sig tilpas tidligt og får en af pladserne.

Senere på året er det også muligt at køre Sjælland Rundt. Jylland Rundt er endnu ikke en mulighed (om end det er en oplagt idé for en driftig iværksætter).

De store løb tjener som kulmination på mange måneders træning for danske motionscyklister ligesom halv- og helmaraton gør det for alle løbeklubberne. Løbene er noget at se frem til; noget at træne op til og en fælles målestok for de millioner af danske motionsaktive, der er.

Nogle motionsaktive mere end andre - en nylig kronik i Berlingske Tidende kritiserede erhvervslivet for alene at fokusere på at skære tid af deres løb i weekenden i stedet for at pleje deres virksomheder.

Det er næppe hvad der går rundt i hovedet for de mange danskere, der kan se frem til Fyen Rundt og Tour de France her om lidt.

Simpelsundhed.dk er en dansk blog om sundhed og motion.