Geo

GEO BIDRAGER TIL INFRASTRUKTUR- OG BYGGEPROJEKTER I GRØNLAND

Pressemeddelelse   •   Nov 23, 2016 12:14 CET

Geo har i en lang årrække deltaget i forskellige infrastruktur- og byggeprojekter i Grønland. I 2016 har Geo udført borearbejde, undersøgelser og rådgivning til en række projekter i Grønland, hvor bl.a. kan nævnes miljøteknisk borearbejde i Daneborg til undersøgelse af forurening og borearbejde til udvidelse af lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq.

Til dette arbejde har Geo valgt at udstationere boreriggen GeoRikke i Nuuk, så Geo, med kort varsel, kan stille boreriggen til rådighed til projekter i både Nuuk og andre steder på Grønlands vestkyst. Boreriggen, som er en robust rig på larvefødder, er af typen Fraste Multidrill PL og kan udføre tørrotationsboringer med prøvetagning, vinge- og SPT forsøg samt DHT-bore (Down the Hole) i fjeld.

Værdiskabende kendskab og data om undergrunden

"Siden august 2016 har Geo deltaget i projekter i Nuuk, hvor Geo udfører boringer i forbindelse med infrastrukturprojekter, byfornyelse og byudvikling. Bl.a. har Geo udført boringer til en syn og skøns sag, geotekniske boringer til udvidelse af et fritidshjem i Nuuk og arbejder pt. på et andet byggeprojekt i Nuuk for en grønlandsk entreprenør. På dette projekt har den grønlandske entreprenør valgt selv at stille en grønlandsk boremedhjælper til rådighed," fortæller senior projektleder i Geo’s geoteknikafdeling i København, Carsten Bonde.

Bonde er senior projektleder på Geo’s deltagelse i grønlandske projekter og ser en fordel i Geo’s mange års erfaring og viden om den grønlandske undergrund, "Vi er glade for at arbejde sammen med de grønlandske rådgivere, entreprenører og myndigheder på projekter, som både er udfordrende og spændende. Vi har mange års erfaring med arbejder overalt i Grønland, samt et stort arkiv af data indhentet gennem årene, som giver os vigtig viden om undergrunden. En viden som vi kan anvende på de grønlandske projekter, Geo deltager i," fortsætter han.

Som at træde ind i en lærebog for geologer

Selvom Geo har arbejdet i Grønland i mange år, bliver Geo’s udsendte folk hver gang lamslået og imponeret over den smukke og rå natur, som er så unik for Grønland. Symbiosen mellem den vilde, barske grønlandske natur med polarræve og hvaler, blandet med urbaniseringen i og omkring Nuuk – den vilde og utrolige natur i samspil med en by i udvikling – imponerer Geo’s folk ved hvert besøg i Grønland.

For Geo’s geologer er der også begejstring at spore over at arbejde med en undergrund, som er så forskellig fra den danske. "Fordi der i høj grad er tale om fjeld, betyder det at der er nogle helt andre udfordringer ved de grønlandske byggeprojekter, end dem vi ser i Danmark," siger senior projektleder og geolog Kristian Andersen. "Som geolog er noget af det interessante ved at arbejde i Grønland, at det er ligesom at træde ind i en lærebog om den seneste istid for mere end 10.000 år siden. De istidsprocesser, som vi havde i Danmark under den sidste istid, udspiller sig fortsat i Grønland. Det er meget spændende," fortsætter han.

Geo er en rådgivende ingeniørvirksomhed, der tilbyder Danmarks mest omfattende ekspertise inden for jord og vand.

Vi leverer komplet rådgivning – inkl. felt- og laboratorieundersøgelser, design og projektering, kontroller og tilsyn samt kvalificeret dokumentation.

Geo arbejder både til lands og til vands, i indland og udland.

Vi løser selv de mest komplekse opgaver inden for byggeri, anlæg, industri, energi- og vandforsyning.

Geo er en privat, erhvervsdrivende fond.

Besøg vores hjemmeside her