Dansk Metal

Gift stopper håndværkere

Pressemeddelelse   •   Okt 19, 2010 21:24 CEST

Dansk Metal har i dag bedt Arbejdstilsynet om at gribe ind overfor et giftigt arbejde som foregår på to nedrivningstruede boligblokke i Rødovre. Håndværkerne risikerer at komme i kontakt med det livsfarlige giftstof PCB.

To boligblokke i Rødovre er for tiden ved at blive spærret af, så uvedkommende ikke kan gå ind i bygningerne. Men de håndværkere, der har sat plader for vinduer og døre, har ikke fået at vide at der findes PCB i bygningerne.  Håndværkerne risikerede dermed at blive udsat for støv som indeholder det giftige PCB.

Ekstremt giftigt
PCB regnes for at være kræftfremkaldende. Det kan skade evnen til, at få sunde og raske børn og det kan give skader på lever, immunsystem og nervesystem. Det er samtidig hormonforstyrrende.

Sådan et arbejde kræver som minimum engangsdragter, masker og sug på værktøjet. Men håndværkerne har hverken fået oplysninger om sundhedsfaren eller fået udleveret sikkerhedsudstyr af arbejdsgiveren.

”Det er ellers velkendt for både bygherre og ejer, at bygningerne er behandlet med PCB. Alligevel er det et rent tilfælde, at håndværkerne blev opmærksomme på risikoen. De har nu stoppet alt arbejde på boligblokkene”, siger Jan Toft Rasmussen, konsulent i Miljøsekretariatet, Dansk Metal.

Håndværkerne udførte opgaven på vegne af firmaet Mogens Pedersen fra Nyborg

Ingen dårlige undskyldninger
Dansk Metal ser meget alvorligt på sagen:

”I 2010 er der ikke nogen undskyldning for ikke at sikre sine medarbejdere, når der skal arbejdes med farlige kemikalier, og det skriger til himlen, at arbejdsgiveren ikke har oplyst medarbejderne om sundhedsfaren” siger Jan Toft Rasmussen, miljøkonsulent i Dansk Metal.

Forbundet vil nu indhente alle oplysninger om, hvad Dansk Metals medlemmer er blevet udsat for. Oplysningerne skal bruges hvis medlemmerne senere bliver syge, fordi har været i kontakt med PCB .

”Vi håber selvfølgelig, at de slipper uden helbredsproblemer, men vi står klar, hvis det alligevel skulle ske. Der skal ikke være tvivl om hvor regningen skal sendes hen”.

Hvad er PCB?
PCB er en forkortelse for en gruppe kemiske stoffer PolyChlorede Biphenyler
PCB et gulligt olielignende stof
PCB har blandt andet været anvendt som blødgører i diverse bygningsmaterialer, i oliefyldte transformatorer og kondensatorer samt i udendørs maling

Læs mere om kravene ved arbejde med PCB her.

Vil du vide mere om PCB på arbejdspladsen, så kontakt:

Jan Toft Rasmussen, miljøkonsulent Dansk Metal
e-mail: jtr@danskmetal.dk