Dansk Metal

God og ansvarlig overenskomst

Pressemeddelelse   •   Feb 15, 2011 10:06 CET

185.000 statsansatte fik i weekenden forhandlet ny overenskomst på plads. Dansk Metal kalder det en god og ansvarlig aftale, hvor der faktisk bliver lønstigning.

De 185.000 ansatte i staten fik i weekenden forhandlet ny 2-årig overenskomst på plads. Ifølge Dansk Metals forhandler på området Ole Rosschou er det en god og ansvarlig aftale, som skal ses i lyset af den økonomiske situation, som vi befinder os i.

"I 2008 havde den daværende finansminister netop meldt ud, at vi havde så mange penge, at vi kunne købe hele verden, og der var høj vækst i erhvervslivet. Denne gang står vi en i økonomisk krise, og det smitter naturligvis af på resultatet", siger faglig sekretær Ole Rosschou.

Over de 2 år får de statsansatte en lønstigning på 3,15 procent. De 1,48, som bliver givet i år, modregnes dog den ’gæld’, som de statsansatte har til arbejdsgiverne på grund af reguleringsordningen.

Den betyder, at de offentligt ansatte ikke må stige mere i løn end de privatansatte. Og på grund af en svagere lønudvikling på det private arbejdsmarked kom de statsansatte til at skylde ved lønreguleringen for et år siden, men man aftalte dengang at vente med reguleringen til overenskomstforhandlingerne.

Afviste angreb på arbejdstid

"Derfor har vi ikke kunnet sikre en fremgang i reallønnen denne gang, men vi har alligevel sikret, at nedgangen bliver minimal. Samtidig har vi sikret finansministerens angreb på vores arbejdstid. Claus Hjort Frederiksen havde lagt op til, at arbejdstiden fremover skulle opgøres på årsbasis frem for månedsvis som nu. Samtidig ville han have hævet den højeste ugentlige arbejdstid til 48 timer. Det har vi afvist", siger Ole Rosschou.

Derudover sikrer overenskomstaftalen bedre pensionsvilkår for ledige – et krav, som Dansk Metal har rejst. Det betyder, at ledige og folk som kommer fra et job uden pensionsordning nu er omfattet af arbejdsmarkedspensionen fra første dag. Tidligere skulle de være ansat i ni måneder, før de kunne tjene op til arbejdsmarkedspension.

I de kommende fire uger skal de faglige organisationer forhandle organisationsaftaler, og derefter går det samlede resultat til urafstemning hos medlemmerne.

Læs mere om forliget