Det Kriminalpræventive Råd

Gode naboer i Vojens vinder Nabohjælpskonkurrence

Pressemeddelelse   •   Aug 27, 2015 09:30 CEST

Over sommeren har naboer landet over hjulpet Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden med at sætte fokus på Nabohjælp i billedkonkurrencen ’Nabohjælps-selfie’. Nu er vinderen af konkurrencen fundet blandt gode naboer i Vojens.

Det er vigtigt at nabohjælpe – både for at undgå indbrud, men også fordi det kan skabe større fællesskab og derved tryghed i boligkvarteret. Det er et af hovedbudskaberne i den billedkonkurrence, som Det Kriminalpræventive Råd (DKR) og TrygFonden har haft over sommeren.

Konkurrencen har sat fokus på det gode naboskab, men skulle også minde danskerne om vigtigheden af Nabohjælp – bl.a. her i sommerferien, hvor de mange ferietomme huse giver travlhed blandt indbrudstyve.

Denne sommer har desværre heller ikke været nogen undtagelse. Sammenligner man antallet af indbrud i første halvdel af 2015 med samme periode i 2014, er der dog sket et fald på ca. 16 procent fra 17.106 til 14.295. Så det går den rigtige vej.

Opmærksomme naboer hitter
Et af de midler, der er mest effektivt mod indbrud er gode og opmærksomme naboer. Det peger udenlandske undersøgelser på, og i en dansk interviewundersøgelse med indbrudstyve var ”fagfolkene” heller ikke i tvivl. Deres bedste råd til at undgå indbrud: Vær nysgerrige og opsøgende, når I færdes i jeres boligområder.

Netop det er Lisa Thulesen og hendes naboer gode til. Ud af de 15 finalister blev de de heldige vindere af årets ’Nabohjælps-selfie’ konkurrence:

”For nogle år siden oplevede vi flere indbrud i vores lille kvarter, og det fik os til at tale om at få etableret Nabohjælp. I forvejen havde vi et godt fællesskab - børnene leger sammen, vi holder hvert år en gadefest, og det at hjælpe hinanden er en naturlig del af at bo her - men med Nabohjælp kunne vi sætte hjælpen lidt i system. Nu bruger vi Nabohjælp.dk til at fortælle hinanden, når vi ikke er hjemme, og så kan vi ellers træde til med alle de gode nabohjælps-kneb”, fortæller Lisa Thulesen.

”Når indbrudstyve udvælger boliger, vurderer de primært, hvor stor risikoen er for at blive opdaget - enten af boligejeren selv eller af naboer i området. De holder derfor øje med tegn på liv i boligerne, men også i hele kvarteret. Derfor er naboen, der er opmærksom, når han eller hun færdes i boligkvarteret samt sørger for at ”camouflere” den ferietomme bolig, vigtig i kampen mod de mange indbrud”, fortæller Lone Harlev, projektleder i Nabohjælp fra DKR og TrygFonden.

”Konkurrencen har hjulpet os med at sætte fokus på et alvorligt emne på en lidt anderledes måde, og vi har fået flere kreative og sigende billeder. Vi valgte Lisas og hendes naboer som vindere, da deres billede på enkelt vis formidler nogle af de helt essentielle Nabohjælpsråd – tøm postkassen, læg lidt skrald i skraldespanden og sørg for at haven ikke skriger langt væk af at være alene hjemme, ved at vande blomsterne eller slå græsset. Derudover er det også et velkomponeret og dejligt sommerbillede, og vi fornemmer, at der i Lisas kvarter er et rigtig godt naboskab. Nu er sommeren snart slut, men vi håber, at endnu flere – ligesom konkurrencens mange deltagere – fremadrettet vil dyrke det gode naboskab og nabohjælpen. Både for at bekæmpe indbrudstyvene, men også for den almene trivsel i dagligdagen”, udtaler Lone Harlev.

Over 115.000 husstande er tilmeldt Nabohjælpsordningen på landsplan. I Syd og Sønderjyllands politikreds er næsten 15.000 husstande tilmeldt Nabohjælp – 567 af dem er fra Vojens.

Gå ind på www.nabohjælp.dk/konkurrence og se alle billederne.

For yderligere information og interviews:
Camilla Rich, kommunikationsmedarbejder i Nabohjælp fra DKR og TrygFonden, tlf. 9133 8088, cri@dkr.dk.

Læs mere om Nabohjælp på www.nabohjælp.dk, eller hvordan du sikrer din bolig på www.dkr.dk.

Om Nabohjælp
Over 110.000 husstande er nu tilmeldt Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden. Ordningen består af gratis klistermærker, som er et tydeligt signal til indbrudstyvene, så de kan se, at her står naboerne sammen for at forhindre, at de kan bryde ind. Nabohjælp indeholder også et digitalt system, som man kan bruge til at give sin nabo besked, når man tager på ferie eller sende advarsler til hinanden, hvis man oplever mistænkelige ting i området.

TrygFonden og DKR
TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd har indgået et ambitiøst samarbejde. Målet er at nedbringe kriminaliteten og øge trygheden i Danmark ved bl.a. at engagere borgerne og ved at skabe ny viden om kriminalitet og forebyggelse, som styrker de professionelle i deres arbejde.