Google Danmark

Google: følg uddelingen af Nobelprisen live på YouTube

Pressemeddelelse   •   Okt 04, 2010 06:10 CEST

Årets Nobelpriser uddeles live på YouTube

For første gang er det muligt at se, hvem der får en Nobelpris – direkte på internettet via YouTube. Nobel komiteen har fået sin egen YouTube-kanal, hvor der også vil være eksklusive interviews med Noble komiteens medlemmer. Man har også mulighed for at stille spørgsmål til modtagerne af årets Nobelpriser i medicin, fysik, kemi, litteratur og til vinderen af Nobels fredspris samt økonomi. Deres svar kan ses YouTube senere på året.

- YouTube er både en ny platform, hvor man kan få de officielle informationer om Nobelprisen, men også hvor internetbrugere kan interagere med Nobelpris-modtagerne, siger Hans Mehlin, Teknologidirektør fra Nobelprize.org.

- Vores vision med projektet er at nedbryde barriererne mellem mennesker og viden – og dermed gøre Nobel-pristagernes viden tilgængelig for alle og frem for alt at vække interessen for videnskab hos unge, fortæller Peter Friis, direktør for Google Danmark .

- YouTube er en global platform, som på en unik måde nedbryder barrierer mellem kultur, alder og steder. Med transmissionen kommer mange for første gang i direkte kontakt med videnskaben og den unikke tænkning, der ligger bag Nobelpris-modtagernes præstationer. Ny teknik gør at hele verden kan få adgang til den samme information samtidig. Adgangen til information bliver netop mere og mere demokratisk gennem ny teknologi, slutter Peter Friis.

Videobillederne på YouTube live streams via Adobe Flash-platformen og distributionsplatformen leveres af Akamai. Softwaren er udviklet internt af Nobelprize.org, der er den officielle website for Nobelprisen.

Den første pris for medicin bliver afsløret i morgen mandag den 4. oktober kl. 11.30. Hvis man ikke har mulighed for at følge live transmissionen i realtid, vil alt materiale være tilgængeligt på YouTube et par timer efter transmissionen.

Transmissions program for afsløring af Nobelpris-modtagere på Nobelprize.org og YouTube:

Mandag den 4. oktober, tidligst kl. 11.30

Nobelprisen i fysiologi eller medicin

Tirsdag den 5. oktober, tidligst kl. 11.45

Nobelprisen i fysik

Onsdag den 6. oktober, tidligst kl. 11.45

Nobelprisen i kemi

Torsdag den 7., kl. 13.00

Nobelprisen i litteratur

Fredag den 8. oktober, kl. 11.00

Nobels fredspris

Mandag den 11. oktober, tidligst kl. 11.00

Sveriges Riksbanks Alfred Nobels mindepris i økonomi.

Om YouTube
YouTube er verdens mest populære internetbaserede tjeneste, hvor millioner af mennesker finder, ser og deler videoer med hinanden. YouTube fungerer som en distributionsplatform for producenter af indhold og annoncer. YouTube LLC har sit hovedkontor i San Bruno, Californien og er et datterselskabe af Google Inc.