Miljømærkning Danmark

Greenwashing i mode- og tekstilbranchen? – mød eksperterne i diskussion om, hvad der egentlig er grøn mode

Pressemeddelelse   •   Nov 17, 2010 09:13 CET

Der er tre gode pejlemærker til at vælge tøj: pris, pris og – pris. Men skyldes det mangel på viden eller vilje, at man ikke sætter krav om f.eks. sundhed og bæredygtigt højt på dagsordenen, når man vælger ny dug til bordet, håndklæder eller aftenkjolen? Kom og få svar på dette og andre spørgsmål på konferencen ”Mode, miljø og markedsføring” den 18. november.

Presseinvitation:

Det er prisen, der betyder mest, når vi danskere køber tøj til os selv og vores børn samt tekstiler til hjemmet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov Zapera har gennemført for Miljømærkning Danmark i perioden 13.-18. oktober 2010 via 1.011 interview blandt danskere i alderen 18-65 år.

En del af forklaringen er måske, at danskerne mangler viden om, hvordan - eller hvor meget - tøjproduktion kan påvirke miljø og sundhed. Undersøgelsen viser nemlig også, at en stor del af danskerne ikke føler sig velinformeret om, hvordan produktion af tøj kan påvirke miljøet, og hvordan kemi i tøjet kan påvirke sundheden.

Hvordan kan mode- og tekstilbranchen være med til at øge danskernes viden? Hvad er de vigtigste forskelle og ligheder mellem de forskellige mærkningsordninger på markedet? Og hvordan må man overhovedet reklamere for grønne tekstiler?

Det er nogle af de spørgsmål, som vil blive drøftet på Miljømærkning Danmarks konference "Mode, miljø og markedsføring", hvor blandt andre forbrugerombudsmand Henrik Øe, miljøminister Karen Ellemann og livsstilsekspert fra "Kender du typen?" Anne Glad vil være med til at sætte fokus på emnet.

Konferencen bliver også startskuddet til et nyt forum for mode- og tekstilbranchen: Forum for bæredygtig textil.

Konferencen henvender sig til mode- og tekstilbranchen, politikere og organisationer. Journalister, der ønsker den nyeste viden om, hvilke muligheder den danske mode- og tekstilbranche har for at prioritere miljøet, eller som ønsker at dække oplæg på konferencen, er meget velkomne.

Tid og sted:
Torsdag den 18. november 2010 kl. 9.00-16.00 på Radisson Blu Scandinavia Hotel, Amager Boulevard 70, København.

Tilmelding:
Journalister, der ønsker at deltage hele dagen, bedes tilmelde sig på jel@ecolabel.dk af hensyn til forplejning. Journalister, der kun ønsker at overvære dele af arrangementet, kan deltage uden tilmelding. Det er gratis for journalister at deltage.

Yderligere oplysninger:
Tine Due Hansen, tdh@ecolabel.dk / mobil: 22 85 15 55.

Læs mere på www.ecolabel.dk

Kl. 9.00-9.45: Velkomst

• Velkomst v/ Nina Schiøtz formand for Miljømærkenævnet
  • Præsentation af ny undersøgelse v/ Anne Glad livstilsekspert fra Kender du typen?
  • "Min søgen efter miljømærker" v/ skuespiller Anne-Grethe Bjarup Riis

Kl. 9.45-12.00: Fakta og regler om mærkning af tekstiler

• Miljøansvarlig leverandørstyring og guide til virksomheder v/ Hanne Gürtler fra Dansk Initiativ for etisk handel
  • Den nye SR-standard og vejledning v/ Kim Christiansen fra Dansk Standard