Danisco A/S

GRINDSTED® Xanthan – nu også i transparente udgaver

Pressemeddelelse   •   Nov 24, 2010 12:52 CET

Efter lanceringen af en ny og effektiv produktserie, GRINDSTED® Xanthan gum, for et år siden udvider Danisco nu produktserien med tilsvarende transparente udgaver rettet mod og optimeret til specifikke fødevareapplikationer.

”De nye Clear-udgaver, der er en udvidelse af den effektive produktserie GRINDSTED® Xanthan gum, er udarbejdet efter de samme principper og har de samme karakteristika kombineret med stor transparens til applikationer som fx dressinger og drikkevarer, hvor nødvendigt,” siger Xanthan Product Manager Eric Goron fra Daniscos Enablers-division. ”Den nye series funktionaliteter, fx suspendering og synergier med guar og johannesbrødkernemel, er bevaret. Produkter er også specificeret og dedikeret til bestemte applikationer. Det sikrer en mere ensartet ydelse og en væsentligt højere effektivitet, der betyder lavere dosering og mulighed for omkostningsbesparelser,” tilføjer han.

”Markedet har reageret positivt på vores nye, effektive produktserie. Med de transparente udgaver lukker vi et hul og tilbyder nu en komplet serie af effektive xanthan-produkter til industrien,” konkluderer Eric Goron.

Der anvendes samme terminologi, og hvad angår anvendelsesmulighederne kan produkterne inddeles i tre forskellige fødevarekategorier: SAV Clear til krydrede produkter som dressinger, vinaigrette, supper og saucer, BEV Clear til drikkevarer og endelig MAS Clear til forskellige applikationer som geleprodukter, hvor den større synergi med johannesbrødkernemel tillader en væsentlig reduktion af doseringen af begge hydrokolloider. I hver kategori tilbydes forskellige varianter alt efter kundernes individuelle behov for hydrering og spredning.

Den nye produktserie overholder de internationale fødevareregler fastlagt af bl.a. EU, FCC, FAO/WHO og JECFA, og produktmærkningen er den samme som på de nuværende xanthan gum-produkter.

Danisco markedsfører allerede branchens største udvalg af meget funktionelle hydrokolloider, herunder pektin, xanthan gum, carrageenan, alginat, cellulose gum, mikrokrystallinsk cellulose (MCC), johannesbrødkernemel, guar gum og skræddersyede løsninger/blandinger af hydrokolloider, emulgatorer, enzymer osv.

For yderligere information:

Niels Thestrup, VP Gums, tlf. 21 60 93 69