KPMG Danmark A/S

Grønne investeringer i Danmark kræver politisk handling

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2011 07:10 CET

Skal Danmark fortsat kunne tiltrække investeringer inden for vedvarende energi kræver det langsigtede planer fra politisk side. Det halter det desværre med, og Danmark risikerer at tabe kampen om de attraktive investeringer. En undersøgelse fra revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG viser, at UK er det mest attraktive land at investere i havvindmølleparker i.

Regeringens og oppositionens aftale om Danmarks fremtidige energipolitik herunder udviklingen af vedvarende energi løber til og med 2011, og endnu er forhandlingerne om en ny aftale ikke kommet i gang. Uklarheden kan vise sig at være et stort problem, som kan koste det danske samfund og den danske stat milliarder i tabte investeringer og arbejdspladser.

"Hvis en virksomhed skal være parat til at kaste sig ud i så store investeringer, som det kan være at investere i vedvarende energi, kræver det et overblik over, hvordan den politiske holdning er på området en årrække frem i tiden. Og hvis det ikke snart er på plads her i Danmark, så kigger de store energiselskaber en anden vej," siger senior manager i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG, Lone Gjørret.

En undersøgelse foretaget af KPMG viser, at Storbritannien har verdens største offshore vindkapacitet, og i 2010 var det land i Europa, hvor det er mest attraktivt at investere i havvindmølleparker. Blandt andet DONG har involveret sig meget i udviklingen af offshore vindmølleparker netop her.

Bedre investeringsrammer i Storbritannien

Danmark har i mange år har været et af de mest attraktive lande at investere i, når det gælder havvindmøller, hvilket tidligere politiske aftaler har spillet en vigtig rolle i. Men udviklingen går stærkere i Storbritannien, der har været bedre til at skabe de nødvendige rammer.

KPMGs undersøgelse fokuserer desuden på problemerne med funding og return on investment, som vil blive endnu større uden en klar plan og uden utvetydig opbakning fra de danske myndigheder. Ved investorerne ikke, hvad fremtiden i rimelig udstrækning byder på, sætter det en effektiv stopper for lysten til at skyde penge i vindmølleprojekter. Undersøgelsen fremhæver her Storbritanniens evne til at imødekomme branchens behov i modsætning til andre lande i Europa.

"Den engelske regering har gjort rigtig meget på området, og det er blevet meget attraktivt at investere i offshore vindmølleparker. Det burde det også være i Danmark, men hvis ikke virksomheder og investorer ved, hvad der sker med deres investering om bare fire- fem år, så holder de sig væk. Og det vil være rigtig ærgerligt, hvis vi i Danmark bliver overset i denne henseende. Men det gælder ikke kun vindmøller. Politikerne bør kigge på hele spekteret, når man taler vedvarende energi," siger senior tax manager hos KPMG Marie Louise Hede.

Det vil være afgørende for investeringslysten, at en aftale om Danmarks fremtidige energipolitik hurtigst muligt kommer på plads. Forhandlingerne om en ny energiaftale er pt. lammet af rygter om et forestående valg - et valg som i princippet kan vente helt til november.  Danmark har forpligtet sig til specifikke mål i EU-regi om mere vedvarende energi og reduktioner af udledningen af CO2, uden en ny aftale kan det vise sig vanskeligt at nå disse mål.