DI - Organisation for Erhvervslivet

Grønt scenelys fra Martin Professional vinder DI?s Produktpris 2010

Pressemeddelelse   •   Sep 29, 2010 10:13 CEST

Vinderproduktet hedder MAC 350 Entour og er det første grønne alternativ til traditionelle scenelys. Martin Professionals banebrydende produkt er en lysrobot med et optiksystem sammensat af LED’er, der erstatter én gængs kviksølvholdig gaslampe.

LED’erne i lysrobotten giver mulighed for bedre elektronisk styring og energioptimering. Det vil sige, at de kan dæmpes og styres elektronisk fra centralt hold. Tidligere har man dæmpet den enkelte gaslampe fysisk med blade foran lampen.

Den nye teknologi betyder, at lysrobotten bruger langt mindre energi og har længere brændetid end traditionelle lyskilder – samtidig med, at den altså ikke indeholder miljøfarlige stoffer som kviksølv eller andre tungmetaller.

- Martin Professional vinder DI’s produktpris, fordi de igennem et unikt forskningssamarbejde med Ålborg Universitet har knækket koden til at fremstille LED-baserede lysprodukter med billedprojekterende optik, der kan bruges ved koncerter, teaterforestillinger og TV-shows, hed det i begrundelsen, da økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen sammen med DI-formand Jesper Møller, overrakte produktprisen på DI’s Erhvervspolitiske Topmøde 2010.

Martin Professional kan samtidig bryste sig af at være de første på markedet med et kommercielt anvendeligt LED-lysprodukt med billedprojekterende optik. Det betyder, at Mac 350 Entour, udover at være energibesparende, også giver mulighed for at afbillede for eksempel et logo eller et mønster på en overflade.

Det er 16. gang at DI’s Produktpris uddeles. Prisen går til en dansk virksomhed for udviklingen af et fremragende produkt. Udover et diplom består prisen af en glasskulptur af Rikke Bruzelius.