Den Lille Tjeneste

Hånden på hjertet - Collborative Consumption i Danmark

Pressemeddelelse   •   Okt 15, 2012 10:09 CEST

Hånden på hjertet, du har sikkert masser af bøger, DVD'’er, en wokpande og andre ting der hjemme som du ikke længere har brug for. Du ved hvordan filmen slutter, bogen vil du ikke læse en gang til og wokpanden har du kun brug for tre gange om året. Alligevel kan du ikke få dig selv til at gøre dig af med tingene. – Synd at kassere, man ved aldrig, hvornår man får brug for dem igen, siger du.

HURRAA siger vi, du er ikke nødt til att kassere dine gamle ting. Sager som ikke lægere har værdi for dig kan være eftertragtet af andre. Måske findes der nogen som vil låne bogen, eller som ska ha en Kina-aften med wok.

Hvis 1900-tallet bliver kendetegnet ved hyperforbrug kan man sige at 2000-tallet handler om kollektivt forbrug. Et fænomen som påvirker hvad vi forbruger og hvordan vi forbruger det. Indsamle ting, er noget du vil undgå. Du vil ikke have telefonsvareren, kun meddelelsen og du vil heller ikke have CD'’n, kun musikken. At have adgang til, bliver vigtigere end at eje. I stedet for at købe nyt, kan vi låne / bytte / leje - alt fra biler og sovepladser, til havearealer for grøntsagsdyrkning. Med ny teknik, internet og et firma som den DenLilleTjeneste.dk bliver dette muligt. Vidste du at en boremaskine bliver anvendt 13 minutter under sit liv? Så næste gang du funderer på at købe et boremaskine for at hænge et billede op - tænk om!  lån i stedet eller bed nogen komme hjem til dig og bore via Den Lille Tjeneste.dk. Det er jo ikke boremaskinen du har brug for, men hullet!

Nej, er teksten allerede slut? Jeg vil lære mere om kollektivt forbrug. Send et e-mail til os.

Sara Ohlsson, sara@hinnerdu.se eller info@denlilletjeneste.dk

Netværket www.denlilletjeneste.dk er stiftet af Sara Ohlsson og Rasmus Bjerrum i 2011 og er i familie med det svenske netværk www.hinnerdu.se.