Det Kriminalpræventive Råd

Hælervarer: Danskerne løber fra ansvaret

Pressemeddelelse   •   Feb 16, 2011 06:49 CET

En stor del af danskerne er tilsyneladende ikke klar over, at de selv har ansvaret for ikke at købe hælervarer, når de handler på internettet. Men det har de. Alligevel tror hele 87 procent af danskerne, at det er auktionshusene, som har ansvaret for, at varerne ikke er stjålne. Dertil kommer, at hele 59 procent af danskerne mener, at det er umuligt at vide, om varer købt på internettet er stjålne. Det viser den nye undersøgelse, som er lavet af Public.

- Der er meget uheldigt, at danskerne ikke ved, at de selv er ansvarlige for at ikke at købe hælervarer. Det viser, at der er stort behov for at informere danskerne om reglerne på området og oplyse om, hvordan de undgår at købe hælervarer. Når det er sagt, må auktionshusene selvfølgelig også vise ansvar og være med til at nedbringe omfanget af køb og salg med stjålne varer – og holde orden i eget hus. Det ansvar kan vi heldigvis se, at de er begyndt at tage på sig, siger Eva Smith, formand for Det Kriminalpræventive Råd.

Tænk Over Prisen” er navnet på en ny kampagne, som skal få danskerne til at tænke over, om prisen på en vare måske erfor god til at være sand - og varen derfor kan være stjålet. Men kampagnen skal også få danskerne til at bruge deres sunde fornuft: De skal tjekke sælgers identitet og papirer. Og de skal lade være med at tage chancer – hvis de er i tvivl, om hvor vidt en vare er stjålet.

Med i kampagnen er de store online sites – Trendsales, QXL og Den Blå Avis. De gør også en indsats for at undgå handel med hælervarer. Her sikrer auktionshusene sig mere og mere sælgernes identitet ved at stille krav om, at de registrerer sig med deres cpr.nr.

- Vi holder løbende øje med mistænkelige handler på nettet, og det gør vores brugere også gennem den rating, de giver den enkelte sælger. Men vi giver også kunderne gode råd til, hvordan de selv undgår at købe stjålne varer. Der er vigtigt for os, at brugerne kan føle sig sikre og trygge ved at handle på Trendsales, siger Ditte Maria Nielsen,

sikkerhedschef, Trendsales

Yderligere oplysninger:

Eva Smith, Formand for Det Kriminalpræventive Råd, tlf. 22 24 61 64

Laila Andersen, Kommunikationsmedarbejder, Det Kriminalpræventive Råd, telefon 45 15 36 72. Ditte Maria Nielsen, sikkerhedschef , Trendsales, telefon 40 55 75 34.