Codan Forsikring

Halvårsresultat viser fortsat stærk performance for Codan/Trygg-Hansa

Pressemeddelelse   •   Aug 02, 2012 08:08 CEST

·         Nettopræmierne steg med 3% i fast valuta til 1.056 mio. GBP / 9.546 mio. DKK (et fald på 2% i rapporteret valuta) i de første seks måneder af 2012

·         Stærkt underwriting-resultat på 130 mio. GBP / 1.179 mio. DKK

·         Combined operating ratio (COR) på fremragende 83,1%*

Codan A/S og Trygg-Hansa Försäkrings Aktiebolag fortsætter med at levere en høj toplinie, viser halvårsresultaterne for 2012, som offentliggøres i dag. Nettopræmierne på 1.056 mio. GPB / 9.546 mio. DKK steg med 3% i fast valuta, med særligt stærke bidrag fra Privat, med en stigning på 5%, samt en stigning i Erhverv på 1%.

Codan/Trygg-Hansa leverede endnu et stærkt underwriting-resultat på 130 mio. GBP / 1.179 mio. DKK (halvårsresultat 2011: 144 mio. GBP / 1.234 mio. DKK) med fortsat stærk performance fra fokus-porteføljerne indenfor Privat i Sverige samt forbedret lønsomhed fra både Danmark og Norge.

Combined operating ratio (COR) var på fremragende 83,1% (halvårsresultat 2011: 81,7%) med stærke resultater i Privat, hvor COR var på 78,7% (halvårsresultat 2011: 76,6%). Erhverv rapporterede en COR på 88,2% (Halvårsresultat 2011: 87,7%) drevet af Ansvar, hvor Arbejdsskade i Danmark blev påvirket positivt af, at tidligere års skader udviklede sig bedre end forventet.

Nettopræmierne i Privat, på 529 mio. GBP / 4.783 mio. DKK, steg med 5% i fast valuta (på niveau med sidste år i rapporteret valuta). Vækst indenfor Ulykke i Sverige var drevet af en stærk kundefastholdelse og god ny forretning, som følge af lanceringen af et forbedret kundetilbud og to nye distributionspartnerskaber. Vækst i Motor blev styrket af en stor ny samarbejdsaftale i Norge.

Nettopræmierne i Erhverv steg med 1% i fast valuta (et fald på 4% i rapporteret valuta) til 527 mio. GBP / 4.763 mio. DKK, med et fald i Bygning på 8% i fast valuta (et fald på 13% i rapporteret valuta), Ansvar steg med 4% (faldt med 1% i rapporteret valuta), Motor steg med 3% (faldt med 1% i rapporteret valuta) samt Øvrige (Marine og Care) steg med 14% (steg med 8% i rapporteret valuta). Erhvervspræmierne blev ramt af den ændrede timing for genforsikringsprogrammet, hvor effekten heraf vil blive udjævnet i løbet af året. Renset for dette steg præmierne med 3%. Forbedret kundefastholdelse og præmiejusteringer drev god vækst indenfor Ansvar og Motor, mens vækst i Øvrige afspejler fordelene ved en ny Care-distributionsaftale indgået i Norge i 2011.

- Vi har leveret en stærk performance i det første halvår og gør gode fremskridt i forhold til vores strategiske prioriteter. Vi har genereret en COR på 83,1% med en solid præstation fra Privat i Sverige støttet af  forbedret lønsomhed i Danmark og Norge. Vi vil fortsætte med at fokusere yderligere på vores kunder, som nøglen til at fastholde en stærk og profitabel performance, siger Mike Holliday-Williams, CEO for Codan A/S og Trygg-Hansa Försäkrings AB.

* i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS)

For mere information, kontakt venligst

Mads Houe

Pressechef, Codan

Tlf: +45 3037 8353

Mail: mdq@codan.dk

Nøgletal (MGBP / MDKK)

Nettopræmier:

H1 2012: 1.056 / 9.546

H1 2011 (rapporteret valuta): 1.077 / 9.252

H1 2011 (fast valuta): 1.028 / 9.289

Underwriting-resultat:

H1 2012: 130 / 1.179

H1 2011 (rapporteret valuta): 144 / 1.234

H1 2011 (fast valuta): 136 / 1.232

Important Disclaimer

This press release may contain ‘forward-looking statements’ with respect to certain of the Group’s plans and its current goals and expectations relating to its future financial condition, performance results, strategic initiatives and objectives. Generally, words such as “may”, “could”, “will”, “expect”, “intend”, “estimate”, “anticipate”, “aim”, “outlook”, “believe”, “plan”, “seek”, “continue” or similar expressions identify forward-looking statements. These forward-looking statements are not guarantees of future performance. By their nature, all forward-looking statements are inherently predictive and speculative and involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances which are beyond the Group’s control, including amongst other things, UK domestic and global economic business conditions, market-related risks such as fluctuations in interest rates and exchange rates, the policies and actions of regulatory authorities, the impact of competition, inflation, deflation, the timing impact and other uncertainties of future acquisitions or combinations within relevant industries, as well as the impact of tax and other legislation or regulations in the jurisdictions in which the Group and its affiliates operate. As a result, the Group’s actual future financial condition, performance and results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in the Group’s forward-looking statements. Forward-looking statements in this press release are current only as of the date on which such statements are made. The Group undertakes no obligation to update any forward-looking statements, save in respect of any requirement under applicable law or regulation. Nothing in this press release shall be construed as a profit forecast.

Om Codan

Codan er en af Skandinaviens største forsikringskoncerner og tilbyder skadeforsikringer til både privat- og erhvervskunder i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge samt erhvervskunder inden for marine i Finland. Forsikringerne tilbydes primært gennem nationale varemærker som Codan i Danmark og Trygg-Hansa i Sverige, men drives af en nordisk organisation, der er tæt forankret i den globale forsikringskoncern RSA.

Codan-koncernen er 100 % ejet af RSA og dermed er Codan i dag en vigtig hjørnesten i en international forsikringskoncern med kunder i mere end 130 lande. RSA har mere end 22.000 medarbejdere fordelt på 34 lande rundt om i verdenen

Om RSA

Med en 300 år lang historie er RSA en af verdens førende forsikringskoncerner med virksomheder i Storbritannien, Skandinavien, Canada, Irland, Asien, Mellemøsten, Latinamerika og Central- og Østeuropa. Koncernen kan drive forretning i 140 lande. RSA fokus er skadeforsikring, RSA har omkring 23.000 medarbejdere, og i 2011 var nettopræmier 8,1 milliarder GBP.