DR Kommunikation

Han får den første pris for gode undertekster på tv

Pressemeddelelse   •   Sep 30, 2010 08:51 CEST

Det er han måske fortsat efter torsdag, men da modtager han i hvert fald Forum for Billedmedieoversætteres (FBO) første pris for gode undertekster på tv. FBO er en gruppe under Dansk Journalistforbund, og prisen bliver da også uddelt i Journalisternes Hus i København.

Peter Nørgaard får prisen, fordi han – som det hedder ”med sine undertekster dagligt bidrager til at holde det danske sprog spændstigt, smukt og funktionsdygtigt”. Peter Nørgaard deler årets pris med forfatteren, journalisten og oversætteren Thomas Harder, der får den, fordi han gennem sit journalistarbejde engageret har skabt opmærksomhed omkring tekstning, som det hedder.

Med prisen vil Forum for Billedmedieoversættere gerne slå et slag for alle dem, der gerne vil og kan levere et stykke godt formidlingsarbejde.

Lavede først selv film
De allerfleste danskere læser masser af undertekster hver dag, og er de gode og sprogligt korrekte, er det normalt nogen, man læser uden at tænke over, at de er der. Men når de er dårlige, kan de distrahere og irritere – og særligt for børn er de væsentlige for sprogdannelsen. Netop tekstningens store betydning for det danske sprog er et afgørende argument for at hylde de gode danske undertekster, lyder det fra FBO.

Peter Nørgaard, der af flere bliver kaldt teksterfagets grand old man, har både studeret kunsthistorie, filmvidenskab og engelsk uden at tage eksamen. I nogle år lavede han film – primært kortfilm og præsentationsfilm for virksomheder.  Sideløbende oversatte han også bøger, ligesom han skrev filmanmeldelser, og det var her igennem, at Peter Nørgaard blev lokket ind i filmtekstningen. Og siden 1973 har han leveret undertekster til DRs seere.

Da Peter Nørgaard begyndte som tekster, havde han ikke selv fjernsyn og vidste ikke, hvordan undertekster så ud, så han satte omhyggeligt citationstegn om hver eneste tekst.

Udover æren består prisen af en originaltegning af prismodtageren – tegnet af Bob Katznelson.