DONG Energy A/S

Havmølleparken Gode Wind 2 er begyndt at producere strøm og levere til elnettet

Pressemeddelelse   •   Feb 18, 2016 09:13 CET

Havmølleparken Gode Wind 2 er begyndt at producere og levere el til det tyske elnet. Med 42 vindmøller og en kapacitet på 252 megawatt (MW) kan Gode Wind 2 producere nok el til at dække 260.000 tyske husstandes årlige forbrug.

"Det er en stor milepæl, at vi er begyndt at producere strøm, og jeg er glad for, at vi med vores vindmøllepark Gode Wind 2 kan bidrage væsentligt til den tyske energiomstilling," siger Trine Borum Bojsen, der er Country Manager i DONG Energy og ansvarlig for havvindaktiviteter i Tyskland.

Installationsarbejdet på havet i forbindelse med opførelsen af Gode Wind 2-projektet gik i gang i april 2015. For at opnå så mange synergieffekter som muligt og dermed reducere omkostningerne har DONG Energy opført Gode Wind 2 sammen med havmølleparken Gode Wind 1. Gode Wind 1 og Gode Wind 2 har en samlet kapacitet på 582 MW, hvilket er nok til at levere el til cirka 600.000 husstande.

DONG Energy ejer 50 procent af Gode Wind 2, mens de resterende 50 procent ejes af et konsortium bestående af fire danske pensionskasser (PKA, Industriens Pension, Lærernes Pension og Lægernes Pensionskasse).

DONG Energy er det førende selskab i verden inden for havvind og har indtil nu opført havmøller med en samlet kapacitet på mere end 3 GW. I begyndelsen af oktober 2015 indviede DONG Energy sin første havmøllepark i Tyskland: Borkum Riffgrund 1. DONG Energy's mål er at opnå en havvindkapacitet på 6,5 GW i 2020, og Tyskland anses som et vigtigt marked.

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner og har hovedsæde i Danmark. Omkring 6.700 ambitiøse medarbejdere er beskæftiget med at udvikle, opføre og drive havmølleparker; producere el og varme fra vores kraftværker; dagligt levere energi til privat- og erhvervskunder; og producere olie og gas. Koncernen havde i 2015 en omsætning på DKK 71 mia. (EUR 9,5 mia.). Læs mere på www.dongenergy.com