Det Kriminalpræventive Råd

Henrik Dam ny formand for Det Kriminalpræventive Råd

Pressemeddelelse   •   Dec 21, 2015 13:01 CET

Rektor på Syddansk Universitet, Henrik Dam, bliver Det Kriminalpræventive Råds nye formand per 1. januar 2016.

Fra årsskiftet står en ny person i spidsen for Det Kriminalpræventive Råd – 47-årige rektor på Syddansk Universitet, Henrik Dam. Og han glæder sig meget til at træde til som formand på grund af den opgave og betydning, Det Kriminalpræventive Råd har.

- Det er en væsentlig samfundsopgave, Det Kriminalpræventive Råd løfter. Med en bred dagsorden inden for forebyggelse handler det om ting, der vedrører os alle som borgere. Emner som fx indbrud og it-kriminalitet kender vi jo alle, siger Henrik Dam.

Henrik Dam er uddannet jurist ved Københavns Universitet og har senere taget den juridiske doktorgrad i skatteret. I 2005 blev han professor og året efter som bare 38-årig dekan på Københavns Universitet – og dermed landets yngste af slagsen. Efter syv år som dekan og medlem af den øverste ledelse på Københavns Universitet blev Henrik Dam i 2014 rektor på Syddansk Universitet.

Den nye formand for Det Kriminalpræventive Råd har altså stor erfaring med at arbejde i vidensbaserede organisationer, som Det Kriminalpræventive Råd. Og han har en bred juridisk kunnen i kraft af sin uddannelse og organisatoriske viden. Desuden har Henrik Dam et bredt netværk, han kan trække på.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at lære alle Det Kriminalpræventive Råds medlemmer bedre at kende og til at komme godt ind i stofområdet. Og så glæder jeg mig også til at være med til at påvirke og sætte en dagsorden, siger han.

Fokus er nu ifølge den nye formand på den strategi, Det Kriminalpræventive Råd har fastlagt indtil 2017, hvor især forebyggelse af indbrud og hæleri, it-kriminalitet og ungdomskriminalitet bliver prioriteret. Dernæst ser Henrik Dam frem til at diskutere rådets fremtidige arbejde i fællesskab med medlemmerne.

Henrik Dam afløser 1. januar 2016 juraprofessor Linda Nielsen på posten, der har været formand for Det Kriminalpræventive Råd siden januar 2013.

Blå bog: Henrik Dam

• 2014-: Rektor, Syddansk Universitet
  • 2006-2014: Dekan, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 2005-2006: Prodekan, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 2005-2006: Professor i skatteret, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 2005: Dr. jur., Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 1998-2005: Lektor i skatteret, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 1996-1998: Adjunkt i skatteret, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 1995-1996: Fuldmægtig i Sundhedsministeriet
  • 1996: Ph.D. (jura), Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • 1991: Cand.jur., Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
  • Født: 4. januar 1968

Derudover bestrider Henrik Dam en lang række tillidserhverv.

Det Kriminalpræventive Råd arbejder for at forebygge kriminalitet og skabe et tryggere samfund.