Skyscanner

Her får du mest for pengene på ferierejsen

Pressemeddelelse   •   Jun 20, 2011 12:25 CEST

Rejser:
Her får du mest for pengene

Hvis du endnu ikke har besluttet, hvor sommerferien skal gå hen, er det en god idé at tjekke, hvor du får mest for pengene for dit samlede rejsebudget. Flysøgesiden Skyscanner har undersøgt de faktiske rejseomkostninger i 30 populære ferielande. Og det betaler sig, at have researchen på plads, inden du går ombord på flyet.

Flysøgesiden Skyscanner har spurgt 1.000 rejsende, hvilke lande de anser for dyre eller billige at rejse i. Ikke overraskende topper Skandinavien listen med Sverige og Danmark på henholdsvis 1. og 3. pladsen. Men én ting er opfattelsen af landenes generelle prisniveau, noget andet er de faktiske gennemsnitlige omkostninger målt på udgifter til hotel og forplejning. Således afslører undersøgelsen, at både Sverige og Danmark målt på faktiske rejseudgifter er billigere end de fleste antager. Danmark placerer sig her på 7. pladsen og Sverige på 4. pladsen.

Island overrasker positivt
En endnu bedre score får Island, som traditionelt regnes for et dyrt land. Men en fordelagtig kurs betyder, at man p.t. får rigtig meget for pengene og tillige naturoplevelser, som ingen andre steder i verden. Målt på ren opfattelse placerer den smukke Atlanterhavsø sig på 4. pladsen over verdens dyreste rejselande, mens den i det faktiske rejseregnskab indtager en budgetvenlig 21. plads.

For enkelte lande følges opfattet og reelt prisniveau nogenlunde ad, for eksempel Schweiz, Dubai og Bulgarien.  I Skyscanners undersøgelse har Schweiz således den tvivlsomme ære at ligge på 1. pladsen over dyreste rejsemål målt på reelle priser og på 2. pladsen målt på opfattet prisniveau. En del billigere er det at rejse i Bulgarien, der placerer sig blandt de 3 billigste destinationer på såvel opfattet som faktisk prisniveau.

Flyrejsen kan gøre hele forskellen
Men, men, men… feriens totalpris udgøres naturligvis ikke kun af prisen på hotelophold, forplejning og destinationens generelle prisniveau. En afgørende faktor er selve flyrejsens pris. Som forventeligt er prisen på oversøiske flyvninger højere end på de europæiske ruter, der i øvrigt ofte beflyves af lavprisselskaber. Derfor kan en destination som Thailand, der ellers opfattes som en budgetvenlig destination på både den opfattede og faktiske top-30 over dyreste rejsemål, pludselig vise sig en del dyrere, når flyrejsen skal regnes med. Der er således flere gode grunde til at søge på billige flybilletter, når du planlægger rejse og vælger destination. Linda Edstrand, Skyscanners skandinaviske landechef, forklarer:

”Undersøgelsen bekræfter, at det kan betale sig at være ekstra opmærksom på de skjulte rejseomkostninger, og særligt i forbindelse med booking af flybilletter. Forbrugerne kan ikke regne med, at en destination, hvor leveomkostningerne er lave, også er billig at komme til. På de oversøiske destinationer er det ofte lige omvendt”.

Danmark billigere end mange tror
Skyscanners undersøgelse viser altså, at Danmark målt på det opfattede prisniveau ligger på 3. pladsen over dyreste rejsedestinationer. Men målt på faktiske priser inklusiv flyrejse placerer vi os i midterfeltet på en 13. plads. Linda Edstrand siger:

”Skyscanners undersøgelse viser, hvor misvisende vores forudfattede oplevelse af en rejsedestination kan være. I den sidste ende kan den jo helt afholde rejsende fra at besøge landet. Rejser man på budget, bør man altid researche grundigt på de forskellige omkostninger, der er forbundet med rejsen. Og især er det altså vigtigt, at holde sig flybillettens pris for øje, da den påvirker rejsens totalpris meget”.

Luft i rejsebudgettet – rejs i Europa
Er du på jagt efter en rejse, der ikke vælter rejsebudgettet, viser undersøgelsen, at du med fordel kan rejse i Sydeuropa. Her placerer dansker-favoritten Spanien sig på en 28. plads målt på faktiske rejseomkostninger inklusiv flybillet tur/retur. Dermed er de samlede omkostninger for en ferie i Spanien billigere, end de fleste forventer. Fra Danmark afgår der ugentligt mange fly til Spanien

Det samme billede tegner sig for Frankrig, der målt på opfattet prisniveau ligger på 8. pladsen over dyreste destinationer, men rykker helt ned på 21. pladsen målt på de faktiske rejseomkostninger inklusiv flybillet tur/retur.

Tallene bag undersøgelsen
Beregning af det opfattede prisniveau:
Respondenterne blev bedt om at bedømme landene på deres generelle prisniveau, eksklusiv udgifter til selve rejsen. Respondenterne bedømte på parametrene: meget billig, billig, hverken dyr eller billig, dyr og meget dyr. Herefter blev gennemsnits-scoren beregnet.

Beregning af det faktiske prisniveau:
De faktiske omkostninger er beregnet ud fra gennemsnitsprisen på en kop kaffe, en flaske øl, en 3-retters middag inklusiv en flaske vin samt én nats ophold på et hotel.

Tallene bag undersøgelser er leveret af Post Office Holiday Cost Barometer Reports and Hotels.com 2011 Price Index.

Flypriserne er de billigst tilgængelige direkte fly ved søgning på Skyscanner.dk
Søgningen er foretaget den 14. juni og med rejse i perioden 27. juli til 5. august 2011. I enkelte tilfælde er billetterne med mellemlanding, når der ikke er direkte flyforbindelser til destinationen.

Om Skyscanner
Skyscanner er Europas førende flysøgeside, der hurtigt finder de billigste flyrejser, hoteller, ferier og udlejningsbiler. Skyscanner søger hos over 600 flyselskaber og på næsten 700.000 forskellige ruter for at finde de bedste priser til dig – over hele verden.

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig – over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Lise Duus Sønderholm