TUI Denmark

Her får du mest sol for pengene i juni

Pressemeddelelse   •   Maj 18, 2016 09:03 CEST

Det er ikke altid let at gennemskue, hvor vejret egentlig er bedst på ferierejsen i forhold til prisen. Men en ny analyse fra Star Tour giver nu de solhungrende danskere et enkelt overblik over priserne i juni. Her finder man en soleklar vinder i form af Tyrkiet, hvor du lige kan nu få hele 24 soltimer om ugen for hver tusind kroner, du skal have op af lommen. Det er næsten dobbelt så meget sol som i Italien, hvor de samme tusind kroner kun giver dig knap 13 timers sol.

- I år priserne til Tyrkiet nede på et historisk lavt niveau, og samtidig kan man også forvente flere solskinstimer i juni end ved andre feriemål. Så hvis man vil have den højeste kvalitet og samtidig slikke sol dagen lang, er Marmaris og Alanya de mest oplagte feriemål, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Ifølge Ole Stouby fra Travelmarket.dk, der samler priserne fra hele charterbranchen, er priserne for charterrejser i år ekstraordinært lave i juni. Derfor vil det for mange kunne give mening at afholde rejsen i denne måned, hvor sommervejret ikke altid er helt oppe i gear endnu:

- Vi kan allerede nu se, at priserne i juni er lavere end tidligere år, så det rykker ved, hvornår det bedst kan betale sig at tage af sted. Men selv i juni skal man være opmærksom på, at der er relativt store forskelle i både temperatur og antal solskinstimer på de forskellige feriemål, siger Ole Stouby.

På andenpladsen over sol for kommer Bulgarien, der også længe har været kendt for charterferie til lave priser. Men også Grækenland kan være med i toppen, hvilket bør glæde de mange danskere med hang til græsk salat og musaka:

- De sydøstlige, græske øer som Rhodos, Samos og Kos nyder godt af masser af solskinstimer, og samtidig er priserne her til at tale med i år, siger Nikolai Johnsen.

I bunden af listen kommer så populære ferielande som Spanien og Italien, hvor hverken priser eller solskinstimer helt kan være med.

- Spanien er lige nu det suverænt mest eftertragtede feriemål for danskerne, og det afspejler sig selvfølgelig i priserne, forklarer Nikolai Johnsen.

I øvrigt opfordrer Star Tour danske rejsende til at benytte solcreme og at opholde sig i skyggen, når ferien byder på de mest solrige timer.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er Spanien, Grækenland, Thailand og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden år 2000 været en del af verdens største rejsekoncern TUI Group, der råder over mere end 130 fly, 300 hoteller med 210.000 hotelsenge og 13 krydstogtsskibe over hele verden. Samlet har koncernen mere end 30 mio. kunder, der kan rejse i 180 lande. En hjørnesten i TUI Groups virksomhedskultur er et globalt ansvar for bæredygtighed inden for miljø, økonomi og arbejdskraft. TUI Group har således arbejdet ud fra disse bæredygtighedsprincipper i mere end 20 år. I regnskabsåret 2015/5 havde TUI Group 76.000 ansatte og en rekordomsætning på 150 mia. kr., et overskud på 8 mia. kr. TUI Group er noteret på London Stock Exchange i FTSE-indekset og på Frankfurt Stock Exchange.