TUI Danmark

Historisk høj efterspørgsel på rejser til Spanien

Pressemeddelelse   •   Feb 02, 2016 10:08 CET

I 2015 fløj hele 1.254.144 passagerer fra danske til spanske lufthavne, viser tal fra Spaniens Turistbureau i Danmark. Det er det højeste antal rejsende til Spanien nogensinde og viser, at danskernes rejsemønster vender sig imod det trygge.

Hos rejsebureauet Star Tour har man også oplevet en kraftig stigning i solgte sommerrejser til Spanien. Lige nu køber 4 ud af 10 kunder en ferie i Spanien, og det er en stigning på 15 % i forhold til samme periode sidste år.

- Der er efterhånden få lande, der er gået fri af historier om terror, men Spanien har i en lang periode stået for tryghed og høj kvalitet. Det betyder, at danskerne flokkes om både de nye og klassiske rejsemål i Spanien, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Og Star Tour forventer, at udviklingen fra 2015 vil fortsætte i 2016 og et godt stykke tid ind i fremtiden.

- Spanien vil blive vinderen af dette års sommerferie blandt danskerne. Og så længe resten af verden kæmper med uroligheder, vil spanierne blive ved med at kunne byde velkommen til flere danske turister, siger Nikolai Johnsen.

Øger antallet af spanske rejser
Samlet set betyder den høje efterspørgsel, at Star Tour nu øger antallet af rejser til Spanien med 14 % til 50.000 denne sommer. På den måde håber rejsebureauet at have hotelpladser nok til de mange danskere, der bestiller deres sommerferie i netop disse dage.

Især på Ibiza bliver hotelsengene revet væk. Star Tour har på nuværende tidspunkt solgt 40 % flere rejser til den baleariske ø, og tendensen ser ud til at fortsætte sommeren ud. Derfor fordobler Star Tour antallet af flyafgange til Ibiza, hvortil rejsebureauet nu vil sende 3.000 solhungrende danskere.

- Ibiza er den mest trendy og fashionable ferieø lige nu, hvor danskerne søger efter en sommerferie ud over det sædvanlige. De fleste kender selvfølgelig øen som et festparadis, men faktisk har Ibiza også en masse muligheder for familier og par, siger Nikolai Johnsen.

Ifølge Star Tour har Ibiza gjort meget ud af at udvide hoteludbuddet på øen, så de unge mennesker kan få deres fest i hovedbyen, mens alle øens øvrige strande er beregnet til mere rolige ferieoplevelser. På den måde er Ibiza langsomt ved at få vendt øens opfattelse til et noget bredere billede af feriemulighederne.

Som et resultat af Star Tours oprustning i det spanske tilbyder rejsebureauet nu samtlige de større, baleariske øer i form af Mallorca, Menorca, Formentera og Ibiza. Derudover vil Star Tour udvide med flere ekstra fly til Gran Canaria i sommersæsonen.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.