ECOstyle A/S

Hjemmedyrkede grøntsager på den nemme måde

Pressemeddelelse   •   Feb 14, 2011 20:19 CET

KØKKENHAVEN trin-for-trin: Lav din egen kompost, gød med en god organisk gødning og lad være med at plante den samme slags grøntsager på samme sted år efter år. Det er nogle af grundprincipperne i den økologiske have. Her er, hvad du kan gøre for at sikre en god høst.

Grøntsager skal selvfølgelig dyrkes økologisk, ellers giver det ingen mening, og i modsætning til en intensiv drift baseret på kunstgødning, vil en økologisk tilgang til grøntsagsdyrkning i sig selv gøre jorden bedre og mere lækker for hvert år, der går.

1. Brug din kompostbunke

Det bedste du kan gøre for din jord er at tilføre masser af organisk materiale og en af hovedreglerne inden for økologisk landbrug er, at man komposterer al overskydende plantemateriale i stedet for at køre det væk. Du kan evt. sætte ekstra gang i komposteringen ved at give kompostbunken et lille drys organisk Universal Havegødning fra ECOstyle og vande den godt igennem.

2. Lad planterne bytte plads

Dyrk aldrig en bestemt slags afgrøde på samme stykke jord hvert år. Det vil gøre grøntsagerne mere modtagelige for sygdomme og med tiden give et markant mindre udbytte. Den mest enkle form for sædskifte foregår ved, at du har fire bede og roterer afgrøderne, så der kun er f.eks. kartofler i et bed hver fjerde år.

3. Tag en gør-det-selv jordbundstest

De fleste planter klarer sig bedst i en ’neutral’ jord med en pH-værdi omkring 6-7, og hvis jorden er for sur, har planterne svært ved at optage gødning og andre livsvigtige næringsstoffer. Det er ganske billigt selv at teste surhedsgraden i jorden med en gør-det-selv jordbundstest og evt. gøre jorden lidt mere basisk – blot ved at give den et drys havekalk. Det kan samtidig gøre en tung og klæg jord mere blød og smuldret. ECOstyle Jordbundstest har nok til otte gange og er en billig investering for at få målt jorden og få det bedste resultat.

4. Gød med en god organisk gødning

For at grøntsagerne kan nå at vokse fra frø til afgrøde kræver det, at de tidligt i deres vækst får masser af lys, vand og næring i form af en god organisk gødning. Plantenæring består populært sagt af 1. Kvælstof (N for Nitrogen), der får planten til at vokse sig stor, stærk og med en flot grøn farve. 2. Fosfor (P), der stimulerer rødderne og knopsætningen og 3. Kalium (K) der er afgørende for fotosyntesen og styrker plantens generelle sundhed. I ECOstyles Universal Havegødning er der desuden forskellige bakterier, svampemikroorganismer og sporstoffer, der bl.a. forbedrer plantens vandoptagelse samt masser af humus (plantedele), der gør jorden blød, lækker og levende.

5. Bekæmp skadedyr uden forurenende gifte

En velgødet plante har større modstandskraft mod insektangreb end en, der er svag og ranglet. Der udover findes der en række giftfri men effektive midler til bekæmpelse af evt. skadedyr. ECOstyle InsektFri er baseret på noget så fredeligt som rapsolie og udtræk fra krysantemumblomster og mens det er 100% giftfrit for mennesker og kæledyr, vil bladlus og gulerodsfluer, der kommer i kontakt med midlet dø i løbet af kort tid.

6. Hold køkkenhaven fri for dræbersnegle

I køkkenhaven er snegletolerancen omkring nul. Ud over at æde afgrøderne afsætter sneglene nemlig slimede spor fulde af kolibakterier. I princippet kan en grøntsag, der er taget en lille bid af, stadig være fin at spise. Men sørg for at vaske og koge dine afgrøder omhyggeligt, hvis du har mistanke om, at de har været i nærkontakt med en snegl. Drys lidt SnegleFri Ferramol granulater ud mellem grøntsagerne – så redder du din køkkenhave fra de grådige dræbersnegle.

7. Lad aldrig jorden stå bar

Efterhånden som alle de gode ting bliver høstet, skal jorden dækkes til med organisk materiale. Det gavner mikrolivet, hjælper jorden til at holde på næringsstofferne og forhindrer ukrudt i at få rodfæste. Som jorddækning kan du f.eks. bruge græsafklip, lugeaffald (af ukrudt uden frø) og halvt omsat kompost fra kompostbunken. Om foråret vil det meste plantemateriale være formuldet og det der er tilbage er nemt at rive sammen og lægge tilbage på komposten. For at modvirke at jorddækket bliver et formeringsparadis for snegle kan du drysse lidt Ferramol ud på jorden, før du udlægger organisk materiale. Det vil effektivt klare problemet.

Guide til en køkkenhave på den nemme måde

ECOstyle pH-jordbundstest. Hvis jorden er for sur, kan planterne ikke optage gødningen. Med en ECOstyle gør-det-selv pH-test er det nemt og hurtigt at teste jordens surhed og evt. efterfølgende justere med et drys surhedsregulerende havekalk. Jordbundstest (nok til otte gange) 80 kr. Perlekalk 10 kg 65 kr.

ECOstyle Universal Havegødning. En allround organisk gødning, der frigives langsomt i jorden, så planterne optager næringsstoffer i takt med, at de har brug for dem. Kan bruges overalt i haven. 4 kg rækker til 40 m2, 129 kr. 10 kg til 100 m2, 249 kr.

ECOstyle SnegleFri Ferramol. Midlet er baseret på et jernpræparat, der ødelægger sneglenes evne til at optage kalium, fjerner deres ædelyst og får dem til at trække sig tilbage til huller i jorden, hvor de hurtigt vil dø. Midlet er derimod 100% uskadeligt både for mennesker, kæledyr og insekter. Fås som granulater, der er klar til brug: 500 g 119 kr. 700 g (i vandtæt flaske, der kan stå fremme i køkkenhaven, så du har den lige ved hånden) 174 kr. 1 kg 199 kr. 2,5 kg 399 kr. 5 kg 599 kr.

ECOstyle InsektFri. Det aktive stof er et udtræk af krysantemumplanten, et såkaldt naturpyrethrin som bruges i bekæmpelse af diverse skadelige insekter. Pyretherinen virker øjeblikkeligt, hvorefter det nedbrydes i løbet af 24 timer ved udendørs brug (i væksthus er nedbrydningsperioden 1-2 uger). InsektFri Spruzit spray klar til brug, 400 ml, 125 kr. InsektFri Spruzit pumpespray, 500 ml, 100 kr. InsektFri Spruzit koncentrat med 20 ml, der giver 20 liter færdigblandet insektmiddel, 149 kr.

ECOstyle tilbyder et fuldt program af organisk gødning, der gør dine planter smukke og stærke. Bekæmpelsesmidler, der effektivt tager kampen op mod skadedyr som lus, snegle og myrer samt en række produkter, der klarer ukrudt, mos og alger – helt uden at skade det omkringliggende miljø. ECOstyles produkter er fuldt nedbrydelige, 100% giftfri for mennesker, kæledyr og natur og mange er desuden også godkendt til økologisk dyrkning. Læs mere om ECOstyle og om virksomhedens produkter på www.ecostyle.dk.

Filer

Universal havegoedning 10 kg

Størrelse 1,39 Mb
Filtype jpg
Pressekit - indeholder alle filer til pressemeddelelsen.