Dansk Erhverv

HK hænger Aldi ud i pressen uden saglig grund

Pressemeddelelse   •   Nov 18, 2011 16:23 CET

”Det er dybt bekymrende, at HK vælger at hænge virksomheder ud i pressen uden nogen saglig grund. Vi står helt uforstående overfor HK’s hetz og kan kun gisne om, hvorfor HK vælger Aldi,” udtaler Rikke Ørum, Arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv.

Bjarne Petersen fra HK citeres for, at HK finder det ”helt ude af proportioner”, at Aldi med sine 237 butikker har modtaget 21 påbud på 2 år og at 9 af disse påbud er påbud om arbejdspladsvurderinger.

HK mangler propertionssans
”I 228 ud af 237 butikker kan man altså godt finde arbejdspladsvurderingen, når Arbejdstilsynet spørger efter den, mens man enkelte steder ikke har kunnet finde den under Arbejdstilsynets uanmeldte besøg – det fører naturligvis til påbud – men når Bjarne Petersen fra HK så udtaler, at ”Aldi sjofler arbejdsmiljøet” og ikke arbejder systematisk, så er det HK’s proportionssans man med rette kan diskutere,” understreger Rikke Ørum.

Rene bagateller
Af de 21 påbud i Aldis butikker er flere ens, fordi man gør tingene på samme måde i alle butikker, flere påbud er påklaget og langt de fleste er bagateller. Direktør i Aldi, Jan Lund, kan fortælle, at alle Aldis butikker vil være besøgt af Arbejdstilsynet, inden året er omme og at samarbejdet med Arbejdstilsynet hidtil er forløbet ganske gnidningsfrit.

Grønne smileys til Aldi
”Vi får næsten uden undtagelser grønne smileys efter Arbejdstilsynets besøg”, fortæller direktør Jan Lund og fortsætter:

”Det skyldes blandt andet, at vi benytter vores distriktschefers hyppige besøg i butikkerne til at sikre, at de foranstaltninger vi har besluttet os for også bliver effektivt implementeret i alle vore butikker.”

Jan Lund står derfor uforstående overfor den behandling Aldi er udsat for i medierne.

”Aldi har en politik om aldrig at indgå i drøftelser i medierne, og en af bagsiderne er nok, at vi heller ikke kan korrigere alle de misforståelser, som også denne historie bygger på,” siger Jan Lund, Direktør i Aldi.