Kurserforledige

​Højere uddannelsesniveau giver flere jobmuligheder

Pressemeddelelse   •   Jan 02, 2016 10:47 CET

Der er en unægtelig sammenhæng mellem uddannelsesniveau og jobmuligheder, viser undersøgelse. Ofte er det de erhvervsuddannede medarbejdere, der er den bærende kompetence i danskere virksomheder. Derfor er efterspørgslen på uddannede medarbejdere også stor. Dette gør sig gældende i både små og mellemstore virksomheder, som bliver drevet i Danmark.

Dette betyder, at der er mindre arbejde til ufaglærte. Det er derfor vigtigt, at man som ufaglært tager en uddannelse under ledighed. Det er derfor også vigtigt, at danske unge uddanner sig i højere grad og især efter, hvilke kompetencer der er efterspørgsel på.

Ved at tage en uddannelse og blive faglært får man derfor som ledig markant flere jobmuligheder. I forhold til flere år tilbage, så er det blevet sværere at få job som ufaglært. Tal viser, at størstedelen af de ledige på det danske arbejdsmarked kun har en folkeskoleuddannelse. Dernæst kommer en gymnasial uddannelse.

Hvis man står ledig er der flere muligheder for at efteruddanne sig. Jobcentre landet over tilbyder rådgivning til, hvilken beslutning man bør tage i den situation man bliver ledig som ufaglært. På grund af flexicurity-systemet i Danmark er det desuden muligt for danskere at tage en uddannelse på tværs af alle aldre.

Voksenuddannelsescentre landet over tilbyder uddannelse til ledige ufaglærte - faglærte har mulighed for at benytte sig af et eller flere kurser for ledige (samlet på denne portal). Der vil være en stor gevinst i vente til danskere der uddanner sig efter hvilke kompetencer, der er efterspørgsel på, på arbejdsmarkedet. En højere og målrettet uddannelse giver markant flere jobmuligheder.

Som faglært inden for blandt andet industri, er der mange jobmuligheder, for folk med en højere uddannelse inden for et bestemt felt.

Dette gør sig især gældende inden for biotek-branchen og vindmølleproduktionen. Her er flere job, på baggrund af manglende kompetencedygtig arbejdskraft, overgået til højtuddannede udlændinge, der er flyttet til Danmark.

Der er derfor markant flere jobmuligheder for folk der tager en høj uddannelse f.eks. når de står ledige.

Kurserforledige.dk samler kurser til danske ledige betalt af jobcenter og a-kasse sammen. Se nu, hvad du kan deltage i. Se eksempelvis kurser for ledige inden for IT her.