Skyscanner

Hot mode i højderne: Skyscanner.dk vurderer flyselskabernes modesans

Pressemeddelelse   •   Sep 23, 2010 09:05 CEST

Skyscanner.dk går på opdagelse efter luftrummets flotteste uniformer

KØBENHAVN, Danmark— luftfart og mode har altid hængt tæt sammen, fra 1960ernes stewardesser i miniskirt og lige til Burberry pilotjakken, som indtog catwalken på dette års modeuge i London. I det nye årtusind har der været en stigende tendens til, at flyselskaberne ansætter nogle af verdens største designer til at udvikle smarte uniformer til deres kabinepersonale. Men har det egentligt en effekt? Flysøgesiden Skyscanner.dk har spurgt sine brugere om, hvilket luftfartsselskab de synes er det mest stilsikre.

Det største nordiske flyselskab, SAS, er gået i den modsatte retning af mange andre: Hvorimod de tidligere havde uniformer designet af store, internationale navne som Christian Dior og Calvin Klein, blev de nuværende uniformer skabt i 1999 af et hold af skandinaviske designere, nemlig Christopher Bjercke fra Norge, Pernilla Forsman fra Sverige og Susanne Rützow fra Danmark. Det nordiske design har tilsyneladende blot gjort et nogenlunde indtryk ude i verden – kun 6 % af Skyscanners internationale brugere synes, at SAS har de flotteste uniformer.

Italien er kendt for mode, og det italienske luftfartsselskab Alitalia har også været spydspids for designertøj i højderne: I de tidlige halvfemsere designede Giorgio Armani en række meget roste uniformer, men de nuværende uniformer, som er udført af Mondrian fra Nadiningruppen, får kun 8 % af stemmerne i Skyscanners undersøgelse.

I 2004 kastede den walisiske designer Julien MacDonald sig over British Airways uniformer for at lave om på, at kabinepersonalet lignede ”gamle bedstemødre”. Det britiske flyselskab, som er sponsor for Londons modeuge, kan glæde sig over at nydelige 15% af Skyscanners brugere på verdensplan, synes at de har det mest moderigtige personale.

Air France overtalte i 2005 Christian Lacroix til at designe en lang række beklædningsgenstande til kabinepersonalet. Lacroix designer tøj for adskillige berømtheder, og Skyscanners brugere er behørigt imponerede, hvorfor Air France har fået 17 % af stemmerne.

Designeren Richard Tyler fra Los Angeles lancerede Delta Airlines’ bemærkelsesværdige røde uniform på New Yorks modeuge i 2005. Den røde kjole har dog ikke gjort sig særligt godt bemærket blandt Skyscanners brugere, hvoraf kun 5% har stemt på Delta Airlines som de mest stilsikre.

Da den spanske designer Adolfo Dominguez, hvis kreationer er eftertragtet af blandt andre Gwyneth Paltrow, skulle udvikle Iberias nye uniformer, fandt han på at lave skjorter i forskellige farver, der viser flypersonalets rang. Det er muligt, at Dominguez er populær blandt de kendte, men Skyscanners brugere giver ikke Iberia mere end 9 % af stemmerne.

Selvom mange andre flyselskaber, som for eksempel Jet Airways og Lufthansa, også har fået store modenavne til at designe deres uniformer, lader det ikke til at imponere Skyscanners brugere. Flertallet af deltagerne i undersøgelsen stemte nemlig på Quatar Airways. Deres retroagtige lilla uniform erobrede hele 33 % af stemmerne og sikrede dermed selskabet titlen som det mest moderigtige af dem alle.

Top ti over de mest moderigtige flyselskaber*:

1.       Qatar Airways

2.       Air France

3.       British Airways

4.       Iberia

5.       Alitalia

6.       SAS

7.       Delta

8.       Aeroflot

9.       Jet Airways

10.     Lufthansa

*Over 500 brugere deltog i undersøgelsen og måtte stemme på et af de ti flyselskaber på listen

Er man nysgerrig efter at se de forskellige uniformer, behøver man ikke bestille fly til Rom eller fly til Paris – man kan simpelthen bare gå ind på Skyscanners nyhedsside, hvor der ligger billeder af de ti flyselskabers uniformer.

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig – over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson