Landsforeningen af statsaut. Fodterapeuter

Humanitær pris til dansk fodterapeut

Pressemeddelelse   •   Nov 07, 2011 11:08 CET

Kirsten Larsen har gennem de sidste syv år været med til at stable en fodklinik på benene på Augusta Victoria Hospital i Jerusalem, hvor palæstinensere kan få professionel hjælp til fødderne.

Fødderne er særligt udsat, når man har diabetes, og kræver derfor særligt pleje og overvågning.  Et fodsår er fx forbundet med en høj risiko for at få amputeret en del af foden eller benet.  Før fodklinikken blev etableret havde de kun heksedoktoren at gå til, hvis de fik problemer med fødderne.

I Palæstina findes der ingen muligheder for at uddanne sig til fodterapeut, og palæstinenserne er derfor afhængige af udenlandsk arbejdskraft til at løfte denne opgave.

Den humanitære pris tildeles af FIP, der er fodterapeuters internationale paraplyorganisation og blev overrakt til Kirsten Larsen i weekenden på Hotel Frederik d. II i Slagelse, hvor Landsforeningen af statsaut. Fodterapeuter holdt generalforsamling.

Det er Folkekirkens Nødhjælp der står bag fodklinikken på Augusta Victoria Hospital.

Kort om Kirsten
Kirsten Larsen blev uddannet statsaut. fodterapeut i 1970 og har forsket i den diabetiske fod indtil 2010. Hun har løbende fået mange artikler publiceret både i nationale og internationale tidsskrifter. Som nyuddannet blev hun ansat på Bispebjerg Hospital i fem år og derefter rykkede hun videre til Steno Diabetescenter, hvor hun blev i 20 år. Sideløbende har hun også kørt sin egen klinik i Virum.

Kirsten har været aktiv i Landsforeningen af statsaut. fodterapeuter i 15 år og har blandt andet været formand for fodterapirådet i Diabetesforeningen og næstformand i Diabetes Foot Study Group (EASD).

Billed: Kirsten Larsen (tv). Tina Christensen, formand for Landsforeningen af statsaut. Fodterapeuter, overrækker prisen på vegne af FIP.

Kontakt:
Kommunikationsmedarbejder