Hyundai Denmark

Hyundai i20 kørte med sejren i det argentinske rally

Pressemeddelelse   •   Maj 26, 2016 09:34 CEST

Hyundai Motorsport blev vindere af det argentinske rally i WRC-serien. Det skete i den nye generation i20 WRC og med Hayden Paddon bag rattet. De to øvrige kørere, Dani Sordo og Thierry Neuville blev nr. 4 og nr. 6. Sammenlagt gav det Hyundai Motorsport sæsonens bedste resultat og bragte teamet op på en andenplads i konstruktørernes VM.

Det var en neglebidende sidste dag under det argentinske rally, men en fornem præstation af Hayden Paddon og co-driver, John Kennard sørgede for, at den samlede sejr endte hos Hyundai Motorsport. Der er den anden WRC-sejr for Hyundai Motorsport, siden teamet meldte sin ankomst i rallysportens fornemste serie i 2014.

Paddon og Kennard, som allerede har vist gode takter i de forgående løb gav baghjul til seriens førende kører, Sebastien Ogier fra Volkswagen Motorsport og vandt med 14,3 sekunder. Hayden Paddon udtalte efter løbet:

”Jeg har stadig svært ved at tro, at vi faktisk vandt. Det hele skulle afgøres på Power-etapen. Vi gjorde alt, hvad vi kunne, og det var vildt at lave sådan en præstation på legendariske ”El Condor”. Det er et fantastisk resultat for mig og John og hele teamet. Der er lagt masser af arbejde i den nye generation i20 WRC, og det kan mærkes. Men at vi allerede nu kunne tage den første sejr i den. Det havde vi ikke regnet med.”

Hyundai i20 WRC

Sejren fortsætter den gode start, som Hyundai Motorsport har haft på 2016-sæsonen. Man har været på podiet i både Monte Carlo og Sverige og nr. 4 i Mexico. Førstepladsen i det argentinske rally, som i øvrigt var Paddons første WRC-sejr nogensinde, understreger hvilket potentiale den nye i20 WRC har. Teammanager, Michel Nandan tilføjer:

”Det er et løb, vi sent vil glemme. Hayden har aldrig kørt bedre og tog en spektakulær sejr. Hans fart og koncentration på den sidste etape var enestående. Det er vores anden sejr i WRC-serien, og den første med den nye generation i20 WRC. Vi skal huske at nyde øjeblikket, for lige om lidt venter det portugisiske rally med nye krævende udfordringer for os.”

Hos Hyundai Bil Import følger man naturligvis også intenst med i, hvordan Hyundai klarer sig på det motorsportsmæssige område. Pressechef Annegrethe Skovby, siger:

”Det er ingen hemmelighed, at Hyundai satser stærkt på motorsport. Hyundai Motorsport ønsker at blive en af de største aktører i global motorsport. Dels fordi, man gerne vil vise, hvad man kan - men også ud fra den betragtning, at de erfaringer, det giver, helt naturligt videreføres til fabrikkens gadebiler som tekniske nytænkninger og high performance motorer, der lanceres under det nye N-brand.”

Se hele vores billede arkiv her

Hyundai Motorsport

Hyundai Motorsport, der har hjemme i Alzenau, Tyskland, blev etableret i 2012 og er ansvarlig for Hyundai’s globale motorsportsaktiviteter. Det primære fokus er på deltagelse i rallysportens fineste serie, WRC – World Rally Championship. Hyundai Motorsport havde sin debut i sæsonen, 2014, hvor det blev til flere podium-placeringer samt en enkelt løbs-sejr i den tyske afdeling.

Hyundai Motor Company

Hyundai Motor Company blev grundlagt i 1967 og i 1992 blev Hyundai introduceret til det danske marked. Hyundai er et brand, der er vokset markant i danskernes bevidsthed de seneste år. En udvikling som er tæt knyttet til brandets

ambitioner om være førende på kvalitet, innovation og bæredygtighed. Bl.a. står Hyundai bag verdens første serie-producerede brintbil, Hyundai ix35 FuelCell. Sammen med søstermærket Kia er koncernen verdens femtestørste bil-producent. Hyundai satser stort på Europa og har etableret et selvstændigt designcenter i Tyskland under ledelse af Peter Schreyer, som er kendt for at have designet bl.a. den ikoniske Audi TT. I dag kører flere end 100.000 danskere i en Hyundai.