IFS DANMARK A/S

IFS - Reinertsen vælger IFS Applications for at opnå øget konkurrencekraft

Pressemeddelelse   •   Sep 03, 2010 08:28 CEST

Reinertsen var oprindelig en rendyrket ingeniørvirksomhed med fokus på bl.a. rørledninger inden for olie- og gasbranchen i Norge, men med årene er virksomheden vokset og blevet til en af Nordens førende leverandører af konsulenttjenester og entrepriser. Koncernen har i dag mere end 2000 ansatte og leverer komplette EPCI- og V&M–projekter (vedligehold og modifikation) til blandt andet olieplatforme og raffinaderier over hele Skandinavien og i Rusland. Reinertsen indgik for nylig en rammekontrakt med Statoil om vedligehold og modifikationer på norsk sokkel til en værdi af 4 milliarder kroner.

En projektorienteret virksomhed som Reinertsen er afhængig af at kunne kontrollere risiko, omkostninger, likviditet, ressourcer og tid på en effektiv måde. Løsningen fra IFS inkluderer IFS Engineering Register og IFS Asset Information Integration Manager, som samler al detaljeret konstruktionsdata centralt og gør det muligt at benytte disse i blandt andet indkøbsprocesser. Yderligere leveres effektive rapporteringsværktøjer til projektstatus for konstruktionsdata. IFS Applications for EPCI Contractors understøtter forretningsprocesserne inden for entreprise, kontrakthåndtering, projektstyring, indkøb, håndtering af underleverandører, dokumenthåndtering, økonomi, materialestyring, montering, HR og eftermarked. Løsningen indeholder også CAD-interface og standardintegrationer mod planlægningsværktøjer. Med en fælles Engineering-løsning opnår Reinertsen bedre styring af projekter, færre fejlkilder samt en mere produktiv og motiverende arbejdssituation for de ansatte.

─ I olie- og gasbranchen ser vi nu tydelige tegn på, at markedet er på vej tilbage efter lavkonjunkturen. Allerede til efteråret venter nye store projekter, og med brancheløsningen IFS Applications for EPCI Contractors er vi godt forberedt, således at vi kan levere EPCI-projekterne endnu mere effektivt, siger Geir Suul, direktør for forretningsudvikling i Reinertsen.

Implementeringen af IFS-løsningen forventes at være klar før årsskiftet 2010/2011 og IFS’ konsulenter arbejder nu med at implementere og integrere IFS Applications mod Reinertsens dokumenthåndtering og logistiksystem.

─ Vi valgte IFS Applications fordi systemet er bygget på en åben, SOA-baseret arkitektur med fritliggende komponenter, hvilket gør implementeringen hurtigere, billigere og lettere end hvad IFS’ konkurrenter kunne tilbyde. IFS har betydelige kompetencer indenfor implementering og integration, hvilket var afgørende for at opnå en effektiv udrulning hos os, siger Geir Suul.

─ I IFS har vi i mange år samarbejdet med kunderne for at udvikle fleksible løsninger med den funktionalitet, som EPCI-entreprenørerne har brug for, for at kunne effektivisere deres virksomhed og reagere hurtigt for at imødekomme markedets behov. Kontrakten med Reinertsen bekræfter, at vi er på rette spor, siger Glenn Arnesen, adm. direktør i IFS Scandinavia.

IFS fokuserer på olie- og gasbranchen og har igennem flere år leveret løsninger til denne. IFS tilbyder en komplet, integreret brancheløsning som håndterer hele projektets livscyklus fra konstruktion, projektstyring, indkøb, materialestyring og produktion til installation. Blandt kunderne på norsk og britisk sokkel findes f.eks. Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, ApplySørco, Dresser-Rand, STX Europe, Seadrill, Seawell, NCA , Hertel Group, Bergen Group Rosenberg, BWO, Hamworthy Gas Systems og Harland and Wolff.